Buma NL Awards 2016, Prijzenregen voor André Hazes jr.

Buma NL Awards 2016
Prijzenregen voor André Hazes jr.

Den Bosch - 20 september 2016. André Hazes jr. is vanavond met vier onderscheidingen de grote winnaar geworden bij de uitreiking van de Buma NL Awards, hét gala voor de Nederlandstalige muziek. Nieuw was een prijs voor beste auteur: Guus Meeuwis mocht deze eerste 'Hollandse Meesters Award' uit handen van Wim van Limpt, CEO Buma/Stemra, in ontvangst nemen. Gerard Joling werd met een Lifetime Achievement Award onderscheiden voor zijn bijdrage aan de populariteit van de Nederlandstalige muziek om het feit te eren dat hij al ruim 30 jaar actief is in het muziekvak.

Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, was blij met de grote opkomst tijdens de Buma NL conferentie en de afsluitende award-avond op de Parade in Den Bosch: "Buma NL is de enige plek waar Nederlandstalige artiesten, componisten en andere muziekprofessionals elkaar kunnen ontmoeten, inspiratie opdoen en ervaringen uitwisselen. En het winnen van een Award is natuurlijk altijd een mooie erkenning voor een artiest."

Vier Awards voor André Hazes Jr.
In de categorieën Hollandse en Populaire Nederlandstalige muziek werden in totaal twaalf Awards uitgereikt. Vier daarvan gingen naar een verraste André Hazes Jr. In de categorie Hollandse muziek kreeg hij de Buma NL Award voor zowel het album als de single 'Leef'. Het nummer is bovendien het meest gedraaid in de Nederlandse horeca. Zijn single 'Niet Voor Lief' werd het meest gestreamd.

Hazes Jr. was blij met zijn Awards: "Dit is een geweldige erkenning voor mij als artiest en voor dit album waar we zo hard aan gewerkt hebben. En het doet me ook goed te merken dat de Nederlandstalige muziek onverminderd in de belangstelling staat, bij het publiek dat de optredens bezoekt, op de radio en in de horeca."

Publieksprijzen
Naast de Awards die ieder jaar worden vastgesteld op basis van verkoopcijfers van cd's, downloads en airplay, werden tijdens de feestelijke avond ook twee publieksprijzen uitgereikt. De bezoekers van SterrenNL kozen 'Jij Krijgt Die Lach Niet Van Mijn Gezicht' van John de Bever als hun favoriete single en de deelnemers aan de Buma NL conferentie kozen Yves Berendse tot Grootste Talent. De Lifetime Achievement Award was voor Gerard Joling, als erkenning voor zijn bijdrage aan de populariteit van de Nederlandstalige muziek en om het feit te eren dat hij al ruim 30 jaar actief is in het muziekvak.

Overzicht Awards

Meest Succesvolle Album - Populair
Marco Borsato - Evenwicht

Meest Succesvolle Album - Hollands

Meest Succesvolle Single - Populair
Diggy Dex ft. JW Roy - Treur Niet (Ode Aan Het Leven)

Meest Succesvolle Single - Hollands
André Hazes Jr. - Leef

Meest gedraaid in de Nederlandse horeca (Xenox Music & Media Award)
André Hazes Jr. - Leef

Meest gedraaid op de radio (Sena Performers Award)
Nielson

Favoriete Single (via de bezoekers van SterrenNL)
John de Bever - Jij Krijgt Die Lach Niet Van Mijn Gezicht

Meest Succesvolle Auteur
Guus Meeuwis

Grootste Talent (door bezoekers Buma NL)
Yves Berendse

Lifetime Achievement Award
Gerard Joling

Meest gestreamde track - Populair (Hits NL Award)
Marco Borsato - Mooi

Meest gestreamde track - Hollands (Hits NL Award)
André Hazes Jr. - Niet Voor Lief

Over Buma NL
Buma NL is de conferentie en het festival voor Nederlandstalige muziek. Buma NL is een eendaags evenement dat met panels, discussies en showcases het professionele middelpunt is voor iedereen die werkt voor en met het Nederlandstalige repertoire. De opzet is enerzijds om professionals uit de industrie op de hoogte te brengen van wat er speelt en de sector te mobiliseren, te faciliteren en te versterken om uiteindelijk de erkenning voor de Nederlandstalige muziek te vergroten. Anderzijds om het publiek een programma te bieden van het beste uit de Nederlandstalige muziek.

Mediapartners Buma NL: Radio NL, Radio 2, Sterren.nl, Puur NL, MENT TV, VBRO en TV Oranje.

Buma NL is een gezamenlijk initiatief van Buma Cultuur en Buma en wordt mede mogelijk gemaakt door Sena.

- Einde Persbericht -

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Corien Niezing
NewInfluence