Jetta Klijnsma: 'Look-O-Look is voorbeeld voor ondernemend Nederland'

Ondernemers in Nederland mogen een voorbeeld nemen aan Look-O-Look. De snoepfabrikant uit Andelst (Gelderland) helpt binnenkort in Oost-Groningen twee- tot driehonderd mensen met een arbeidsbeperking aan het werk. Look-O-Look zet daar samen met sociaal leer- en werkbedrijf Synergon, gevestigd in Winschoten, een groot verpakkingscentrum op.

'Wat zou het mooi zijn als alle ondernemers, met evenveel enthousiasme als hier gebeurt, mensen met een arbeidsbeperking zouden verwelkomen', aldus staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vandaag, maandag 19 september 2016, is de samenwerking tussen Look-O-Look en Synergon bekrachtigd met de ondertekening van een intentieverklaring. De bedrijven spreken daarin het voornemen uit om een langdurige relatie aan te gaan.

Staatssecretaris Klijnsma was aanwezig bij de feestelijke gebeurtenis in Andelst. Zij verwelkomt de samenwerking tussen Look-O-Look en Synergon omdat deze een bijdrage levert aan de Participatiewet. Die wet is bedoeld om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Klijnsma sprak tijdens een rondleiding met diverse medewerkers.

'Deze mensen gaan elke dag met plezier naar hun werk om een product te maken waar ze trots op zijn', aldus de staatssecretaris. 'Dat is waar het hier om draait: dat mensen met een arbeidsbeperking staan te popelen om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ze willen hetzelfde als iedereen: een baan met een fatsoenlijk salaris, een cao en een pensioen.'

Het verpakkingscentrum in Winschoten biedt werk aan mensen die zijn aangewezen op prikkelarm werk, activering, re-integratie en leerwerktrajecten. Zij kunnen er ook een vakgerichte praktijkopleiding volgen. Synergon toont zich bij monde van algemeen directeur a.i. André de Wit verguld met de komst van Look-O-Look: 'Als alle partijen samenwerken, heeft Oost-Groningen aantoonbaar grote mogelijkheden.'

Look-O-Look heeft al langer oog voor participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het heeft partners gevonden in sociale werkvoorzieningen in Arnhem, Nijmegen en 's-Hertogenbosch. In de eigen fabriek in Andelst zijn ook honderdvijftig mensen met een arbeidsbeperking aan de slag. General manager Adrie Gerritsen ziet in de totstandkoming van het Oost-Groningse verpakkingscentrum dan ook een nieuwe bevestiging van zijn overtuiging: 'Zie je nou wel dat werken met medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt de toekomst heeft!'

Look-O-Look is onderdeel van het internationale snoepconcern Perfetti Van Melle, een grote speler op de snoepmarkt. Perfetti Van Melle heeft een jaaromzet van 2,5 miljard euro, die wordt gerealiseerd in 150 landen. Er zijn 32 fabrieken en er werken in totaal 18.700 mensen.

De samenwerking tussen Look-O-Look en Synergon is tot stand gekomen met hulp van de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM), mede-ondertekenaar van de intentieverklaring. NOM-directeur Siem Jansen: 'De NOM ondersteunt heel graag de samenwerking tussen Look-O-Look en Synergon, waarbij een aansprekend internationaal opererend bedrijf wordt gekoppeld aan een SW-bedrijf met een zeer uitdagende opdracht in de huidige arbeidsmarkt. Een mooi succes!'

Geplaatst in:

Commentaar:
Een toelichting op dit persbericht kan worden verkregen bij:
Adrie Gerritsen, general manager van Look-O-Look International B.V.
telefoon +31 6 538 21 949
e-mail Adrie.Gerritsen@nl.pvmgrp.com

Er is een foto beschikbaar bij dit persbericht. Daarop wordt de intentieverklaring ondertekend door (van links af) Siem Jansen (NOM), Adrie Gerritsen (Look-O-Look) en André de Wit (Synergon). Op de achtergrond de partijen die de intentieverklaring steunen: (van links af) Gerard Kremer (gebiedsregisseur Groningen en ondernemer), Jetta Klijnsma (staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid), Eelco Eikenaar (gedeputeerde provincie Groningen), Simon Heeremans (beleidsmedewerker ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Kees Swagerman (voorzitter dagelijks bestuur Synergon, tevens wethouder gemeente Oldambt).

De foto kan worden opgevraagd bij Sabine Hartog van Look-O-Look: Sabine.Hartog@nl.pvmgrp.com.

www.lookolook.nl

Look-O-Look International B.V.