Team BRP bereikt doorbraak: doodgeboren kinderen worden geregistreerd

Den Haag, 19 september 2016 - Ook doodgeboren kinderen zullen binnen afzienbare tijd worden geregistreerd in de basisregistratie personen (BRP). Dit werd vandaag door Ministers Plasterk (BZK) en Van Der Steur (V&J) toegezegd aan het team Petitie BRP, initiatiefnemers van de petitie 'Ik wil ook in de BRP'. Deze petitie, die op 15 maart jl. aangeboden werd aan Tweede Kamerleden, werd door ruim 82.000 mensen ondertekend. Eerder was er ook al een Kamermeerderheid voorstander van registratie van doodgeboren kinderen en nu zien ook beide betrokken ministers de noodzaak van deze wijziging in.

Ouders krijgen in de toekomst, en ook met terugwerkende kracht, de keuze of hun doodgeboren kind wel of niet in de BRP wordt opgenomen. Momenteel zijn ouders van een doodgeboren kind (bij een zwangerschap van meer dan 24 weken) wel verplicht om aangifte te doen, maar worden deze kinderen niet geregistreerd in de BRP.

Het team Petitie BRP, dat onder andere bestaat uit initiatiefnemer van deze missie Natasja Geyteman, columnist Roos Schlikker, auteur Jeannette Rietberg, is bijzonder verheugd over deze uitkomst. BRP-registratie van doodgeboren kinderen is niet alleen een erkenning van hun bestaan, maar ook een recht dat deze kinderen toekomt. Door deze aanpassing in het beleid krijgen doodgeboren kinderen dezelfde behandeling als kinderen die kort na de geboorte zijn overleden.

Geplaatst in:

Voor interviews of meer informatie: Natasja Geyteman, 06 11 39 46 42

Bijschrift foto: v.l.n.r. Jeannette Rietberg, Ard van der Steur, Roos Schlikker, Ronald Plasterk, Natasja Geyteman, Mieke Maliepaard.

Petitie BRP