Lancering campagne 18 jaar? Bewijs 't maar!

KHN en Nederlandse Brouwers slaan handen ineen voor betere naleving leeftijdgrens alcohol

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Nederlandse Brouwers slaan de handen ineen om de naleving van de leeftijdgrens van 18 jaar voor de aankoop van alcoholische dranken in de horeca te verbeteren. De brancheorganisaties van de horecaondernemers en de bierbrouwers hebben daarom op vrijdag 16 september, Global Beer Responsibility Day, de campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! gelanceerd.

De campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! maakt het horecaondernemers en -personeel makkelijker om naar een ID-bewijs te vragen. Voor jongeren moet het gewoon worden om een ID te laten zien. Ruim 5.500 uitgaansgelegenheden (leden van KHN met een bar, discotheek of café) ontvangen een campagnepakket met materialen zoals posters, stickers en table-tents.

Twee jaar geleden is de wettelijke minimum leeftijdgrens voor alcohol verhoogd van 16 naar 18 jaar. Een maatregel die niet zomaar een wetswijziging betreft, maar ook de verandering van een sociaal-maatschappelijke norm vergt. Inmiddels blijkt de nieuwe norm steeds beter geaccepteerd en nageleefd in de samenleving. Tegelijk wijzen de nalevingscijfers uit dat er nog een weg te gaan is, zeker ook in de horeca. Het moet voor jongeren nog vanzelfsprekender worden om hun ID-bewijs bij bestelling te tonen - en voor drankverstrekkers om de leeftijd te checken. Dit zijn precies de punten waarvoor de campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! wordt ingezet.

Hoewel de verhoging van de leeftijd een nationale maatregel is, heeft de uitvoering een sterk lokaal karakter. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Om die reden hebben KHN en Nederlandse Brouwers vandaag een eerste campagnepakket overhandigd aan de Utrechtse wethouder Victor Everhardt bij bar/restaurant Kloek in de Domstad.
De lancering vond plaats op Global Beer Responsibility Day, een dag die wereldwijd in het teken van verantwoorde bierconsumptie staat en daarmee bij uitstek geschikt voor de start van de campagne.

Tjapko Poppens, voorzitter Nederlandse Brouwers: "Brouwers staan niet zelf achter de taps van de cafés, maar het zijn wel onze bieren die daar worden besteld en geschonken. De bieren zijn met trots gebrouwen en wij willen dat deze op verantwoorde wijze worden geconsumeerd. Dat kan en mag alleen als je 18 jaar of ouder bent, zo simpel is het. Dat is de boodschap die altijd al centraal staat en op Global Beer Responsibility Day en met de campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! extra wordt benadrukt."

Robèr Willemsen, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland: "Miljoenen mensen genieten in de Nederlandse horeca van beleving, een hapje en een drankje. De invoering van de leeftijdsgrens vraagt om een cultuurverandering in voornamelijk het uitgaansleven. Extra ondersteuning is juist voor die ondernemers belangrijk, omdat daar de doelgroep vanaf 16 jaar ook graag komt. Geen alcohol onder de 18 jaar is sinds 2014 de norm. De campagne 18 jaar? Bewijs 't maar! ondersteunt ondernemers en personeel bij de naleving van de leeftijdsgrens voor het bestellen en verstrekken van een alcoholisch drankje.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Joris Prinssen
06 - 51 59 20 94 ; j.prinssen@khn.nl
Woordvoerder Koninklijke Horeca Nederland

Daan Keij
Manager Communicatie & Public Affairs Nederlandse Brouwers
06 - 14 32 32 17 ; dkeij@dranken.org

Nederlandse Brouwers

plaats:
Utrecht

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234