Prinsjesdebat 2016 maandag 19 september in het Mauritshuis

Het Prinsjesdebat is onderdeel van het Prinsjesfestival dat ieder jaar rondom Prinsjesdag wordt georganiseerd om stil te staan bij de verworvenheden van onze democratie en rechtsstaat. De opzet van het Prinsjesdebat is om scholieren met elkaar te laten debatteren over actuele maatschappelijke vraagstukken waar Nederland voor staat. Het thema van het Prinsjesfestival dit jaar is 'Democr@tie: tussen Facebook en Wetboek. Over democratie en de digitale revolutie'.

Tijdens het Prinsjesdebat houden drie prominente persoonlijkheden een inleiding die uitmondt in een actuele, relevante en controversiële stelling. Vervolgens gaan 60 geselecteerde scholieren (tussen de 14-18 jaar) over deze stelling met elkaar in debat. De aanwezigen in het publiek fungeren als rechters en beoordelen het debat op relevante argumenten voor en tegen de stelling. Publiek kan zich opgeven via de website van het Prinsjesfestival.

De debatterende jongeren en het publiek zullen na afloop van iedere inleiding en debat beter geïnformeerd zijn over een vraagstuk en uitgedaagd zijn om voor zich zelf een mening te vormen.

De stellingen worden dit jaar ingeleid door Patrick Lodiers, Remko van Broekhoven en Joost Taverne. Zij introduceren de onderwerpen vanuit hun eigen perspectief en expertise. De 60 scholieren bestaan uit een groep Zeeuwse en een groep Haagse scholieren.

De pers is van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn.

De pers is van harte uitgenodigd om dit debat bij te wonen. Het welkomstwoord door Roderik van Grieken is om 14:30 uur. Het debat begint om 14:30 uur. De prijsuitreiking is om 16:30 uur en om 16:40 eindigt het programma. Voor aanmelden en vragen kunt u terecht bij projectmanager Anita Schmale: mail naar schmale@debatinstituut.nl of bel (035) 625 2050.

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

Hilversum