Nederlands Kampioenschap standwerken op 17 september in Rijssen

Rijssen, 15 september 2016

Centrum zaterdag 17 september 2016 podium voor publiekstrekker

Het centrum van Rijssen is dit jaar het podium voor het Nederlands kampioenschap Standwerken. Standwerkers zijn de kooplui die op ludieke wijze hun producten aan de "man" brengen . Ook wel een stukje theater op de markt genoemd. Op 17 september strijden circa 40 standwerkers om de titel. Uit de archieven van Stibesta (de organisatie voor standwerkers) blijkt dat Rijssen zich 37 jaar geleden al eens bij het bestuur had gemeld met de vraag of het landelijke standwerkersconcours daar kon worden georganiseerd. Dit jaar hebben de initiatiefnemers succes. Rijssen is op 17 september het episch centrum van het standwerken.

"We hadden als vereniging meerdere locaties in beeld voor het organiseren van het NK. Van de opties die voorlagen, had Rijssen dit jaar voor ons de beste papieren", vertelt Stibesta-voorzitter Benveniedo van Schaik.

In de afgelopen twee jaren is het provinciale kampioenschap georganiseerd. Toen waren er 25 deelnemers en veel publiek. Nu worden er 40 deelnemers verwacht. De deelnemende standwerkers behoren tot de top van Nederland. Het zijn artiesten die op 17 september een fantastische bijdrage leveren aan de attractiviteit van het centrum in Rijssen.

Wethouder Bert Tijhof: "Ik verwacht veel publiek die dag. Als gemeente zien wij het belang van dit evenement. Het past uitstekend in de visie van de gemeente om bedrijvigheid in het centrum de ruimte te geven. Rijssen heeft het ondernemerschap en bedrijfsvriendelijke benadering hoog in het vaandel staan."

Markt en centrum
In Rijssen is het NK Standwerken deze derde zaterdag van september onderdeel van de reguliere zaterdagmarkt. Johnny Jansen van AJ Events, namens de gemeente en de winkeliersvereniging Habi, heeft zich samen met de marktmeester gebogen over een goede inpassing van de kramen van de diverse standwerkers in het winkelcentrum van Rijssen. De standplaatsen worden ingenomen aan de Grotestraat, het Schild, de Haarstraat, het plein Hoge Wal en een gedeelte van de Elsenerstraat. Het kampioenschap duurt van 10.00-17.30 uur.

Deelnemers
Standwerkers worden ook wel de cabaretiers van de markt genoemd. Op ludieke wijze brengen zij hun koopwaar onder de aandacht. Stibesta nodigt de 40 deelnemers uit voor deelname aan het kampioenschap. Het is een selectie van de beste standwerkers van Nederland. Tijdens eerdere wedstrijden dit jaar hebben zij de meeste punten behaald. Het evenement belooft een waar spektakel te worden waar op hoog niveau geacteerd wordt om de bezoekers te vermaken. Een genot om naar te kijken gecombineerd met aanbiedingen die je niet aan je voorbij kunt laten gaan.

Extra Jeugd jury
Nieuw is dit jaar dat er een jeugdjury zal zijn. Hij is 10 jaar en is enorm bezeten van het standwerken en gaat zijn moeder die officieel jurylid is ondersteunen. Hiermee bouwen we een toekomst op voor het standwerkers vak wat al oud is en zeker bewaard moet blijven.

Jury
De deelnemers worden beoordeeld door een tienkoppige jury. Vijf juryleden worden aangewezen door Stibesta en vijf worden er door de plaatselijke organisatie aangewezen. De jury fungeert anoniem. Elke deelnemer heeft dezelfde kans om Nederlands kampioen te worden, want de behaalde punten in het verleden tijdens andere wedstrijden tellen niet mee voor de jury-beoordeling.

Prijsuitreiking
Namens de gemeente reikt wethouder Bert Tijhof 's avonds rond 18.30 uur de prijzen uit in restaurant Brodshoes, Bouwstraat 41 te Rijssen.

Pers u bent van harte welkom!
Voor de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Johnny Jansen 06-10930802 of per mail info@hydrojansen.nl

AJ Events

Rijssen