Hagenaars verdienen geld met grondstoffen

Utrecht, Den Haag - De gemeente Den Haag organiseert in partnership met Climate-KIC een 24-uurs Grondstoffen Event op 28 oktober 2016. Hagenaars zijn uitgenodigd hieraan mee te doen en kunnen zich vanaf nu opgeven.

Dag in dag uit rijden vanuit Den Haag maar liefst 75 vrachtwagens naar Afvalverwerking Rijnmond. Dagelijks produceren de Haagse huishoudens per persoon 1 kilo afval. Daar zit dan nog niet eens het bouwafval en afval van bedrijven bij. Den Haag gaat deze afvalberg te lijf en nodigt Hagenaars uit mee te denken over hoe de potentiele grondstoffen opnieuw gebruikt kan worden. Door mee te doen met de Climathon op 28 oktober van Climate-KIC, gaan zij de uitdaging aan om in 24 uur innovatieve oplossingen te bedenken. Hagenaars kunnen zich tot 30 september opgeven via de website climathon.climate-kic.org.

Wereldwijd
De Climathon is een 24-uurs evenement en wordt georganiseerd door Climate-KIC, in samenwerking met 121 steden over de hele wereld. Op 28 oktober 2016 gaat in elke stad een groep inwoners aan de slag met klimaatuitdagingen van hun eigen stad. Binnen 24 uur komen de deelnemende inwoners met oplossingen om de uitdagingen het hoofd te bieden. Een jury beoordeelt de haalbaarheid van de oplossingen. Zijn oplossingen haalbaar, dan wordt in overleg met de betreffende gemeente, bekeken in hoeverre de inwoners zelf de innovatieve oplossing(en) in praktijk kunnen brengen.

Den Haag afval neutraal
Een behoorlijk gedeelte van het afval dat in Den Haag wordt geproduceerd, wordt verbrand. Zowel het vervoer naar de afvalverwerking als het verbranden van het afval is slecht voor het milieu en kost handen vol met geld. Ook gemeente Den Haag bouwt aan een CO2-neutrale stad en dan moeten er oplossingen gevonden worden om het afval in de stad te houden. Het idee is om zoveel mogelijk afval her te gebruiken. Naast dat dit de CO2-uitstoot vermindert, zorgt dit er ook voor dat minder nieuwe grondstoffen nodig zijn. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van de bestaande grondstoffen. Op deze manier wordt Den Haag afval neutraal; afval in de stad, gaat niet meer uit de stad.

Een uitgelezen kans
Voor Den Haag is de Climathon een uitgelezen kans om inwoners nog meer te betrekken bij haar klimaatuitdagingen. Den Haag is bezig om samen met de inwoners zogeheten 'cyclifiers' te bedenken. Inwoners hebben bijvoorbeeld de volgende oplossingen bedacht: pallets gebruiken als plantenbak, op koffiedik oesterzwammen kweken, soep maken van weggegooide groente, zeep maken van sinaasappelschillen. Maar er is nog zoveel meer te bedenken. Een voordeel om het samen met Climate-KIC te doen, is dat De Haag straks toegang heeft tot een wereldwijde ideeënbank. Andere gemeenten komen ook met oplossingen die binnen Den Haag goed kunnen werken en andersom kunnen zij met de oplossingen van Den Haag aan de slag.

Aanmelding voor 30 september
Hagenaars kunnen zich voor 30 september opgeven via de website climathon.climate-kic.org. Rond de 20 inwoners, ondernemers, dienstverleners, wetenschappers, studenten, etc. kunnen meedoen aan de Climathon.

Geplaatst in:

Informatie voor de pers

Over Climate-KIC

Climate-KIC is het grootste publiek private partnership van de Europese Unie voor het realiseren van een CO2-neutrale economie door klimaatinnovatie.

Wij richten wij op de thema's Stedelijke gebieden, Landbouw, Productie Systemen en Beslissingsmethodieken en Financiële systemen. Educatie staat hierbij centraal. Daarmee inspireren en versterken wij de nieuwe generatie klimaatinnovators voor het realiseren van daadwerkelijke impact.

Wij runnen klimaatinnovatieprogramma's voor studenten, start-ups en innovators via onze centra binnen heel Europa en via onze community van vooraanstaande wetenschappers, bedrijfsleven en overheden.

Onze aanpak begint bij het verbeteren van het leven in de stad. Wij focussen ons op de oplossingen en producten die nodig zijn voor een betere leefomgeving en we doen onderzoek naar hoe we de landbouwproductie zo kunnen inrichten dat iedereen voorzien wordt van adequaat voedsel.

Climate-KIC wordt ondersteund door het Europese Instituut voor Innovatie (EIT), een onafhankelijk orgaan van de Europese Unie.

Over de EIT
De EIT is een onafhankelijk orgaan van de Europese Unie dat in 2008 is opgericht om innovatie en ondernemerschap te stimuleren in heel Europa om een aantal van haar grootste uitdagingen te overwinnen. Het brengt het bedrijfsleven, onderwijs en onderzoekslaboratoria bij elkaar om dynamische, grensoverschrijdende partnerschappen te vormen, nieuwe bedrijven op te starten en een nieuwe generatie ondernemers te begeleiden.

Voor meer informatie over, klik op;
- Climate-KIC: http://www.climate-kic.org
- EIT: https://eit.europa.eu/newsroom/europe’s-to...