Landelijke Superbewoner-estafette van start gegaan

"De SuperBewoner-estafette is begonnen, we gaan door tot Den Haag", schreeuwt de superbewoner terwijl ze in haar cape wegrent uit het wijkhuis ONS in Breda met de BewonersAgenda in haar hand, een agenda gemaakt door honderden actieve bewoners. Er staan 5 concrete voorstellen in aan de politiek om bewonersinitiatief meer ruimte en mogelijkheden te geven. De uitgebreide BewonersAgenda is opgehaald onder vele honderden bewoners en ondertekend door 150 organisaties, initiatieven en actieve bewoners

Nederland kent veel maatschappelijke initiatieven die buurten leuker en mooier maken. Nederland behoort zelfs tot de internationale top wanneer het aankomt op vrijwilligerswerk. Maar vrijwilligers-projecten en initiatieven worden vaak belemmerd. Ze hebben last van onwillige ambtenaren, te dure huisvesting of van niet passende regelgeving. Daar moet verandering in komen en zij weten ook hoe. De actieve bewoners, verenigd in het Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners (LSA), hebben samen een duidelijke BewonersAgenda geschreven met constructieve voorstellen om maatschappelijk initiatief krachtiger te maken.

Opduikende SuperBewoner
"Deze voorstellen komen van onderop", zegt de superbewoner Rosine Antersijn, een actieve bewoner uit Breda. "Van de mensen die werken aan hun buurt en voor hun buren en weten waar het schuurt. Hier moet de politiek naar luisteren!."
De superbewoner is op 13 september van start gegaan om via bewonersprojecten, BewonersBedrijven en buurthuizen naar Den Haag te gaan om de BewonersAgenda aan de politiek aan te bieden. In de BewonersAgenda worden onder meer voorstellen gedaan voor passende wetgeving, uitbreiding van het Right to challenge, toegang tot maatschappelijk vastgoed, ruimte voor experimenten en aandacht voor oude stadswijken.

"Als je nieuwe vormen van democratie zoekt, luister dan naar de stem van onderop", zeggen de leden van het LSA. "Want een doe-democratie kan wél."

In de coöperatie ONS wordt door vrijwilligers gekookt, er wordt gemasseerd, Nederlandse les geven aan vluchtelingen, er wordt genaaid in het naaiatelier kleding, en een tweedehandswinkel gerund. Het is een geweldige plek om de Superbewoner-Estafette van start te laten gaan. Een plek waar het wél goed gaat.

BewonersAgenda
Om 11:30 rende de superbewoner weg uit ONS met de BewonersAgenda in zijn hand, hij opent daarmee de estafette. Superbewoners kunnen in alle steden opduiken om aandacht te vragen voor de BewonersAgenda. Ze schreeuwen door roeptoeters, over weilanden en op stadspleinen. Uiteindelijk zal de Superbewoner de BewonersAgenda in Den Haag terecht laten komen, bij de Tweede Kamer.
Naast deze estafette organiseert het LSA een politiek debat, hebben zij de BewonersAgenda naar de politieke partijen verstuurd als input voor hun verkiezingsprogramma's, worden Tweede Kamerleden op werkbezoek langs bewonersprojecten geleid, en zal er een serie interviews worden gehouden met Kamerleden over zeggenschap en de positie van de actieve bewoners. De verenigde actieve bewoners pleiten voor het pakket aan maatregelen omdat ze geloven dat ze zullen leiden tot een meer actieve en betrokken samenleving.

Voor interviewverzoeken, meer informatie en geweldig beeldmateriaal kijk op: http://www.lsabewoners.nl/superbewoner-estafette/ of neem contact op met het LSA, vraag naar Pleuni Koopman: 06-18680715 of 030-2317511, pleuni@lsabewoners.nl .

Meer over LSA:
Het Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners is hét landelijk netwerk van bewonersgroepen, zelfstandige buurthuizen, buurtcoöperaties, collectieve wijkondernemingen en BewonersBedrijven. Het LSA bundelt lokale kracht en stimuleert eigen regie.

Meer over de BewonersAgenda:
Sinds oktober 2015 vraagt het LSA aan actieve bewoners wat ze nu nodig hebben van de politiek. We maakten van de wensen, ideeën en voorstellen een BewonersAgenda met 5 speerpunten. Zie hier: http://www.lsabewoners.nl/luister-naar-actieve-bewoners/

Meer over ONS:
ONS in Breda is een buurthuis nieuwe stijl. Onder één dak huisvest de wijkaccommodatie een restaurant, vrouwenstudio en verschillende vooruitstrevende projecten om bij te dragen aan de emancipatie van een kwetsbare buurt. De coöperatie ONS in Geeren-Zuid heeft met het UWV een regelarme zone ingericht, waar vrijwilligers geen sollicitatieplicht hebben en een vrijwilligersvergoeding krijgen. ONS doet mee aan het LSA-project Beheer je Buurthuis (www.beheerjebuurthuis.nl)

Meer over de superbewoner-estafette:
De Superbewoner kan overal opduiken. Zeker is dat hij op 8 oktober te zien zal zijn in Lelystad, waar actieve bewoners van het LSA aan het vergaderen zijn. Op http://www.lsabewoners.nl/superbewoner-estafette-bewonaersagend/ worden nieuwe data toegevoegd van de estafette. Geïnteresseerde pers wordt natuurlijk op de hoogte gehouden.

Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners

Breda