Bijzondere samenwerking Buma Music Academy en Ableton

Gratis professionele apparatuur voor componeren en musiceren op school

Rapper en muziekmaker Gers Pardoel heeft vandaag namens Buma Music Academy aan het Sint-Maartenscollege in Voorburg de eerste van 500 gratis 'Ableton Push' units overhandigd. Met deze professionele digitale controllers kunnen jongeren in het Nederlandse Voortgezet Onderwijs nu heel laagdrempelig elektronische muziek componeren, produceren en remixen en opslaan.

De overhandiging markeert de start van een bijzonder project van Ableton in samenwerking met Buma Music Academy. Ableton is wereldwijd toonaangevend in het maken van hard- en software voor het componeren, produceren en remixen van muziek. Het bedrijf mag vele beroemde DJ's, artiesten en componisten tot z'n klantenkring rekenen. Het afgelopen jaar heeft Ableton een succesvolle actie gehad, waarbij consumenten en muziekprofessionals hun controllers konden inleveren of inruilen voor een nieuwe versie. Ruim 6000 van deze units kregen een hoogwaardige revisie en worden nu in een aantal landen gratis aan scholen gedoneerd, waaronder 500 aan Nederland.

De samenwerking met Ableton sluit perfect aan bij de doelstellingen van de Buma Music Academy, vindt Buma Cultuur directeur Frank Helmink: "We zetten ons allebei al jaren in om muziekonderwijs beter op de kaart te krijgen. De missie van Buma Music Academy is muziek op middelbare scholen in Nederland te promoten en te ondersteunen. We doen dat onder andere met een gratis interactief online lespakket voor het Voortgezet Onderwijs. We zijn dan ook erg blij dat Ableton ons als partner heeft gekozen in het verspreiden van de 500 units die voor de Nederlandse scholen ter beschikking zijn gesteld. Met deze professionele muziekcontrollers kunnen jongeren op een vrije, creatieve, inspirerende en toegankelijke manier zelf elektronische muziek componeren, delen en opslaan. En natuurlijk hoop ik, dat dit initiatief een nieuwe generatie jongeren op weg helpt naar een carrière in onze groeiende muziekindustrie."

Voor meer beeldmateriaal en informatie kunt u contact opnemen met:

Corien Niezing, corien@newinfluence.nl of 06-53415346

Alle foto's zijn rechtenvrij, fotograaf Wendy van Bree

Over Buma Stemra en Buma Cultuur
Buma Stemra is de auteursrechtenorganisatie van muziekauteurs in Nederland en vertegenwoordigt de belangen van haar leden wereldwijd. Naast het innen en uitkeren van rechtengelden voor muziekauteurs stimuleert en ondersteunt Buma/Stemra de ontwikkeling van nieuw talent. Buma Cultuur is opgericht door de Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma Stemra en ondersteunt en promoot het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek. Belangrijke initiatieven van Buma Cultuur zijn: Noorderslag, Amsterdam Dance Event, Buma Rocks en sinds 2012 Buma Music Academy. Met Buma Music Academy brengt Buma Cultuur de muziekles weer terug op de middelbare school in een boeiende en eigentijdse vorm.

Buma Cultuur

Hilversum