Pepperflow en gemeente Veere lanceren begrotingsapp 2.0

Begrotingen, bestuursrapportages, jaarrekeningen of welk beleidsdocument ook. Welke burger leest ze nu? Om dat op te lossen bericht de gemeente Veere over haar begroting via Facebook. Daarmee wordt een dik stoffig boekwerk ineens een stuk spannender!

Drie jaar geleden ontwikkelde de gemeente Veere samen met het bedrijf Pepperflow de zogenaamde begrotingsapp. Een nieuwe manier om de gemeentelijke begroting gemakkelijk leesbaar te maken voor de burger: via een website. Handig klikken door de begroting en filteren op doelgroep of wijk maakte de begroting een stuk inzichtelijker voor de burger.

De begrotingsapp van Veere laat heel concreet zien wat de gemeente nu precies belooft in haar begroting. Zo is bijvoorbeeld te lezen dat Veere de bushaltes gaat aanpassen voor mindervaliden. Dit soort informatie stond vroeger ergens in een boekwerk van een aantal honderden pagina's (de begroting) tussen tabellen en grafieken in. In de begrotingsapp worden alle concrete voor de burger bedoelde activiteiten mooi zichtbaar gemaakt in de begrotingsapp.

Maar ook al hoeft de burger nu geen dik boekwerk meer door te worstelen maar kan hij handig klikken in de grafisch mooi vormgegeven app (hij kan zelfs filteren op bijvoorbeeld doelgroep of wijk). De vraag blijft: hoeveel burgers bezoeken nu actief zo'n begrotingsapp? Natuurlijk kan de gemeente op haar eigen website aandacht vragen voor de begrotingsapp of via de lokale media persberichten verspreiden maar dan nog zijn het kleine aantallen burgers die de begrotingsapp eens rustig gaan bekijken.

Daarom maakt de gemeente Veere inmiddels weer een volgende stap en komt zij met een versie 2.0. Belangrijkste verschil, behalve een nog fraaiere vormgeving, is de mogelijkheid om de begroting (of delen daarvan) via op Facebook of Twitter raadplegen.
Met de integratie met social media kan Veere pro-actief de begroting onder de aandacht brengen. Veere kan heel gericht specifieke onderwerpen uitlichten en posten op Twitter of Facebook. Burgers klikken in zo'n bericht op Facebook en komen daarmee automatisch in de fraai vormgegeven begroting van de gemeente om verder te lezen. En door de opzet van de Begrotingsapp 2.0 is die verleiding heel groot.

Contactpersoon leverancier applicatie: Jan Post, 06 - 119 16 459, j.post@pepperflow.nl
Contactpersoon gemeente Veere: Suzette Hogerheide 0118 - 555 398, s.hoogerheide@veere.nl

Pepperflow

Katwijk