Nominaties Nationale Eenzaamheid Prijs 2016 bekend

Utrecht, 12 september 2016 - De jury van de Nationale Eenzaamheid Prijs 2016 heeft drie nominaties bekendgemaakt. Alle genomineerde projecten zijn inspirerende voorbeelden die eenzaamheid voorkomen of verminderen in een lokale context. Het gaat om Beauty voor de Senior in Den Haag door Aswintha Menk, Join us in Veghel door Joli en OOPOEH (Opa's en Oma's Passen Op Een Huisdier) in Amsterdam door stichting OOPOEH. Deelnemers aan het Nationaal Eenzaamheid Congres 2016 bepalen de uiteindelijke winnaar op donderdag 22 september 2016.

De nominaties
De Nationale Eenzaamheid Prijs staat dit jaar in het teken van de lokale aanpak van eenzaamheid. De jury heeft drie projecten genomineerd die eenzaamheid succesvol verminderen of voorkomen en waarbij de gemeentelijke overheid een actieve rol vervult. Het gaat, in alfabetische volgorde, om de volgende nominaties:

Beauty voor de Senior van Aswintha Menk is een initiatief in Den Haag dat zich richt op senioren die weinig of geen sociale contacten hebben. Het gaat daarbij om ouderen (voor zowel dames als heren) die weinig naar buiten komen, ouderen in zorginstellingen en ouderen met een aandoening zoals niet aangeboren hersenletsel of dementie. Vrijwilligers bieden bij mensen thuis, in buurthuizen en zorginstellingen beauty-verwenmiddagen aan. Op die manier hebben de senioren een ontspannen en gezellige middag, meestal in groepsverband. De senioren ontwikkelen onderling contact en vriendschappen; ook hebben ze contact met de jongere vrijwilligers die soms meegaan om met de senior beauty-artikelen te kopen. De gemeente Den Haag heeft een eenmalige startsubsidie toegekend voor dit initiatief. De jury roemt het oorspronkelijke idee, de aanraking die senioren ervaren en de empowerment die hiervan uitgaat: "mooi van buiten, goed van binnen".

Join us in Veghel door Joli. Voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar die het moeilijk vinden om sociaal contact te maken met leeftijdgenoten bestaat Join us. Het gaat bijvoorbeeld om jongeren met een vorm van autisme, jongeren die te weinig vertrouwen in zichzelf hebben, van nature gesloten zijn of een laag zelfbeeld hebben. Vrijblijvend en gratis ontmoeten zij elkaar tweewekelijks in een wijkcentrum. Onder begeleiding van pedagogen hebben ze niet alleen een gezellige avond, maar wordt gewerkt aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, vrijetijdsbesteding en het wegnemen van eenzaamheidsgevoelens. De gemeente bekostigt de begeleiding en de locatie. De jury roemt de aandacht die er hiermee is voor eenzaamheid bij jongeren, de kracht van verwijzing via onder andere het gemeentelijke Basisteam Jeugd & Gezin en de outreachende aanpak, omdat jongeren op veel verschillende manieren zich bij dit initiatief kunnen aansluiten.

OOPOEH (afkorting voor Opa's en Oma's Passen Op Een Huisdier) door stichting OOPOEH in Amsterdam. Dit is een initiatief dat eenzaamheid bij ouderen voorkomt en bestrijdt door ouderen te verbinden aan een huisdier en een baasje in de buurt. Hier is vaak behoefte aan als baasjes moeten werken of een weekendje weg willen. Ouderen zijn op deze manier van betekenis voor een ander en komen via OOPOEH in contact met de gezinnen in de buurt (de baasjes). Ook maken ze makkelijker contact met buurtbewoners en anderen omdat ze een hond uitlaten of nieuwe gespreksstof hebben door hun oppasdier. De stadsdelen Amsterdam Centrum, Oost en Zuid hebben financiële ondersteuning geboden. De jury roemt het innovatieve karakter van dit initiatief, het aanspreken van de affectieve vermogens van ouderen en de praktische oplossing die positief uitpakt voor de oudere, het baasje én het huisdier.

De jury
De jury bestaat dit jaar uit de volgende leden: Hennie Bogaards-Simonse, wethouder gemeente Noordoostpolder; Marieke Kleiboer, directeur Maatschappelijke Ondersteuning, ministerie van VWS; Mariëtte van Leeuwen, voorzitter VNG Commissie Gezondheid en Welzijn en wethouder gemeente Zoetermeer; Theo van Tilburg, hoogleraar Sociologie en Sociale Gerontologie, Vrije Universiteit Amsterdam; en Leo Wijnbelt (juryvoorzitter), voorzitter Coalitie Erbij.

De prijs
De Nationale Eenzaamheid Prijs 2016 wordt uitgereikt door Leo Wijnbelt, juryvoorzitter en voorzitter van Coalitie Erbij op 22 september 2016 tijdens het openingscongres van de Week tegen Eenzaamheid (22 september t/m 1 oktober). Naast de eer gaat de winnaar naar huis met een kunstobject en Euro 5.000 ten behoeve van zijn of haar activiteit. Er waren 145 inzendingen. De prijsvraag is een initiatief van Coalitie Erbij, Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid en wordt dit jaar georganiseerd samen met het ministerie van VWS en de Vereniging Nederlandse Gemeenten.

Lees meer over de Nationale Eenzaamheid Prijs 2016 op http://www.samentegeneenzaamheid.nl.

Coalitie Erbij, tel. 030 - 2307199.

Geplaatst in:

Coalitie Erbij