Leaserijders wisselen minder vaak van auto

Leaserijders kiezen vaker dan voorheen voor contractverlenging in plaats van een nieuwe auto. De afgelopen vijf jaar lag de gemiddelde duur van een leasecontract op bijna vier jaar. LeasePlan, marktleider op het gebied van autoleasing, voorspelt nu dat leaserijders deze termijn vaak zullen oprekken naar de maximale termijn van 5 jaar. Door recente wijzigingen in het fiscale beleid is het voor leaserijders financieel aantrekkelijker om hun huidige leaseauto te behouden, dan een nieuwe leaseauto te bestellen.

In 2016 loopt een groot aantal leasecontracten met een gunstig bijtellingstarief af. Het gaat in Nederland naar schatting om ruim 20.000 contracten met een lage bijtelling van 14% of lager.
Omdat het afsluiten van een nieuw leasecontract de afgelopen jaren vaak voordeliger was, koos voorheen slechts een op de zes leaserijders voor verlenging. Uit een peiling van LeasePlan blijkt dat inmiddels ruim 20% van de leaserijders kiest voor verlenging van het contract. De gemiddelde verlengingsduur loopt bovendien op van ruim een halfjaar naar een jaar.

Zakelijke automobilisten hebben altijd al de mogelijkheid om de leasetermijn naar maximaal zestig maanden te verlengen. Dat kan nu financieel heel gunstig uitpakken. Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan, Nederland licht toe: "Leaserijders zijn gewend om na drie of vier jaar gewoon weer een nieuwe auto uit te kiezen, maar dat is natuurlijk helemaal geen noodzaak. Sterker nog, in veel gevallen is verlengen nu gunstiger. Denk aan leaserijders met een Renault Mégane of een Ford Focus in de 14%-bijtellingscategorie. Wagenparkbeheerders profiteren bovendien met terugwerkende kracht van een lager leasetarief, wat ook voor hen al gauw een paar honderd euro kan opleveren. Een win-win-situatie dus."

Zzp'er: groeiende behoefte aan kortlopende contracten
Waar leaserijders hun contract steeds vaker verlengen, hebben zzp'ers juist behoefte aan kortere contracten. Uit de ZZP Barometer* bleek onlangs dat acht op de tien zelfstandigen juist niet langere tijd aan een leasecontract vast wil zitten. Versteegen: "Wij herkennen ons in deze uitkomsten. Zzp'ers hebben vaak meer behoefte aan flexibiliteit. We zien dan ook een groeiende interesse in onze leaseoplossingen met een korte looptijd. Denk aan rental (vanaf 1 dag), shortlease (vanaf zes maanden) of occasionlease (vanaf 12 maanden). Wij verwachten dat deze trend verder zal doorzetten."

* bron: ZZP Barometer 2016

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

LeasePlan Creative Venue PR
Nicole Hagen Marianne Aalders
T. (036) 527 1413 T. (020) 452 5225/06 42150180
E-mail: nicole.hagen@leaseplan.nl m.aalders@creativevenue.nl
www.leaseplan.nl www.creativevenue.nl (persruimte)

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van LeasePlan Nederland? Abonneer u dan nu op onze newsfeed (via RSS) en volg ons ook op twitter, linkedin en facebook.

Over LeasePlan
LeasePlan is marktleider in Nederland en met ruim 1,5 miljoen auto's in 32 landen de grootste en meest toonaangevende leasemaatschappij ter wereld. Klanten profiteren hierdoor van uitgebreide expertise en schaalvoordelen. Dat geldt voor zakelijk leasen, ZZP, MKB, non-profit organisaties en corporates. Maar zeker ook voor particulieren in de vorm van Private Lease en ex-lease auto's.LeasePlan maakt leasen gemakkelijk. Autorijden zonder de zorgen van een auto. LeasePlan hanteert daarbij heldere voorwaarden en afspraken, die eenvoudig en goed leesbaar zijn opgeschreven.

LeasePlan beschouwt de (zaken)auto als de belangrijkste pijler onder mobiliteit en daarmee als essentiële pijler onder onze economie. Zij is voortdurend op zoek naar manieren om autorijden slimmer, schoner en efficiënter te maken. LeasePlan wil dat autorijden slimmer, schoner en efficiënter wordt. Slimmer, door het autoverkeer beter te spreiden over de dag. Schoner, door in te zetten op energiezuinige en intelligente autotechniek. Efficiënter, door zakelijk verkeer ook op alternatieve manieren te organiseren. Daarnaast is zij voortdurend in dialoog met haar klanten over bewust en verantwoord rijgedrag. LeasePlan Nederland is een dochteronderneming van LeasePlan Corporation en is aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Zie www.leaseplan.nl.

LeasePlan Nederland N.V.

Almere