NLPO Congres: ‘Streekomroepen geven de macht terug aan het volk’

Hilversum, 1 september 2016 -“Lokale omroepen zijn de waakhond van de democratie, maar moeten ook de stem van het volk zijn.” Dat is de boodschap van Bort Koelewijn, burgemeester van Kampen en VNG ambassadeur streekomroepen, tijdens het congres van de NLPO in Hilversum. Lokale bestuurders van gemeentes uit heel Nederland zijn vandaag bijeen in het Instituut Voor Beeld en Geluid om te praten over het belang van lokale omroepen voor de democratie. Volgens Bort Koelewijn is een kritische lokale pers een voorwaarde voor de lokale democratie. Het is daarom zorgelijk dat in veel regio’s lokale en regionale media onder druk staan. Mediaorganisaties en gemeentes moeten samenwerken om de positie van een onafhankelijk lokale pers te waarborgen.

Dichtbij burgers
Om het voortbestaan van de lokale omroep te garanderen heeft de NLPO een strategisch plan gemaakt waarin de bestaande lokale omroepen moeten samenwerken in streekomroepen. Door samen te werken krijgen de omroepen meer financiële draagkracht en kunnen ze ook hun functie als waakhond van de democratie beter vervullen. Bernard Kobes, directeur/bestuurder van de NLPO: “We liggen goed op schema bij de vorming van de streekomroepen. Daarbij vind ik het belangrijk dat zowel omroepen als gemeenten hun mening geven in dit proces om tot streekvorming te komen, zodat we die kunnen meenemen in de besluitvorming.

Nieuws van dichtbij
Volgens burgemeester Pieter Broertjes van Mediastad Hilversum worden lokale media nog altijd gewaardeerd in Nederland. “Door het gebruik van sociale media zijn we allemaal wereldburgers geworden. Tegelijk blijkt dat mensen nieuws van dichtbij het belangrijkst vinden.”
Sander Duivestein, trendwatcher op het gebied van nieuwe media, sluit zich hierbij aan. Hij denkt dat omroepen door samen te werken ook beter in staat zijn in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. “De ontwikkelingen in de media gaan zo snel dat je moet veranderen. Anders zal je als omroep verdwijnen. Als je het experiment niet durft aan te gaan. “Sociale media geven de macht weer aan de burgers en daar moeten streek omroepen op inspelen.

Volgens Bort Koelewijn zijn de gemeentes nu aan zet om lokale omroepen te steunen in de omvorming naar streekomroepen. Gemeentes moeten de ogen niet sluiten voor problemen die spelen, maar hij vindt dat er ook wel eens wat meer waardering uitgesproken kan worden. “Wij gemeentebestuurders moeten lokale omroepen omarmen en een schouderklopje geven, want het zijn vrijwilligers die het doen.” Daarnaast moeten gemeentes bepalen welk lokaal media-aanbod ze willen en wat ze ervoor over hebben.

Over de NLPO:
De stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) komt voort uit de OLON, de vereniging van Nederlandse Lokale Omroepen, waarbij 260 lokale omroepen zijn aangesloten. De stichting stelt zich ten doel het stimuleren, faciliteren en conditioneren van de realisatie van een Lokaal Toereikend Media-Aanbod voor iedere Nederlander door lokale publieke media-instellingen, zoals die zijn beschreven in de Mediawet.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bernard Kobes, directeur/bestuurder NLPO via: 035- 8200383 of info@stichtingnlpo.nl.

Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen

Hilversum