Onderzoek Mindtree: de functie van Chief Digital Officer heeft sterke invloed op digitale transformatie

- Zakelijke en IT-professionals zien een heldere langetermijnbehoefte aan de CDO voor het aandrijven van organisatorische verandering

WARREN, New Jersey en BANGALORE, India, 10 december 2019 /PRNewswire/ -- Mindtree [http://www.mindtree.com/], een mondiaal bedrijf op het gebied van technologiediensten en digitale transformatie, heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek dat inzichten geeft in de relevantie en de lange adem van de functie van Chief Digital Officer (CDO). In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat de CDO-functie een beperkte houdbaarheid heeft, ziet een overgrote meerderheid van de zakelijke en IT-professionals die deelnamen aan Mindtree's onderzoek hun CDO als een effectieve veranderingsagent en een kampioen in het bereiken van digitale transformatie en het leveren van klantvoordelen.

https://mma.prnewswire.com/media/1004066/Mindtree_Logo.jpg [https://mma.prnewswire.com/media/1004066/Mindtree_Logo.jpg ]

Anders dan andere gepubliceerde onderzoeken naar de CDO-functie, die focusten op de opvattingen van directieleden, zijn in het onderzoek van Mindtree gegevens opgenomen van 323 mondiale zakelijke en IT-professionals in de VS en het VK die onder een CDO werken. Deze professionals spelen een belangrijke rol in het uitvoeren van de visie van de CDO en hebben een waardevolle kijk op de effectiviteit van de CDO als een leidinggevende. Het bleek dat de CDO effectief is geweest in zijn inzet voor aandrijvende digitale initiatieven, zoals klanten een soepele digitale ervaring bieden (27%) en het creëren van nieuwe businessmodellen (20%).

1. De CDO-functie heeft een helder doel en wint aan relevantieEr is een
algemene overtuiging dat de CDO-functie onduidelijk is en dat zijn taken
en verantwoordelijkheden eenvoudig kunnen worden verdeeld onder
verschillende directieleden. Uit Mindtree's onderzoek bleek daarentegen
dat de zakelijke en IT-professionals van vandaag een heldere behoefte
zien aan een voortzetting van de CDO-functie. 74% van de respondenten
geeft aan dat de CDO van hun organisatie duidelijk afgebakende
verantwoordelijkheden heeft en 81% is het erover eens dat deze
verantwoordelijkheden dermate gedifferentieerd zijn dat een aparte
CDO-functie daarvoor nodig is. Bovendien geloven zakelijke en
IT-professionals dat de functie van CDO nog relevanter wordt dan toen de
functie werd gecreëerd (76%), wat de CDO een duidelijk mandaat geeft om
zijn digitale doelen te bereiken.
2. CDO's hebben vaak meer technologische dan zakelijke expertiseZakelijke en
IT-leiders noemen als voornaamste vaardigheden van de CDO een grondige
kennis van technologie (61%) en het vermogen om digitale strategieën uit
te voeren (53%).Volgens 70% van de respondenten heeft hun CDO een
IT-achtergrond, wat suggereert dat veel CDO's wel beschikken over een
goede combinatie van technologisch begrip en sociale vaardigheden, maar
dat ze minder inzicht hebben in hoe delen van de onderneming werken, of
dat die kennis nog in ontwikkeling is. 84% van de respondenten die werkt
bij een organisatie waar de CDO beschikt over een IT-achtergrond, gaf aan
dat hun bedrijf "aanzienlijke" digitale vorderingen heeft gemaakt sinds
de creatie van de CDO-functie. Van de respondenten met een CDO zonder
zakelijke IT-achtergrond gaf 73% datzelfde antwoord.
3. Ondanks de vooruitgang hebben CDO's nog steeds te maken met obstakels,
waaronder silogebaseerde initiatieven en een tekort aan talentOngeveer
een derde van de respondenten (32%) noemde een veranderingsresistente
cultuur als het grootste obstakel voor het boeken van vooruitgang. In dat
verband wordt 'cultuurverandering om sneller te itereren' gezien als de
minst gewaardeerde prestatie van CDO's. Op de vraag wat de CDO het hardst
nodig heeft om de activiteiten succesvol te kunnen digitaliseren,
antwoordde 38% van de respondenten dat er meer samenwerking nodig is
tussen de verschillende business units, in combinatie met de instroom van
nieuw talent met vaardigheden die in het verlengde liggen van de
technologieën waar vraag naar is.
"Terwijl ondernemingen vooruitgang boeken met digitale transformatie en nieuwe mogelijkheden ontdekken om hun activiteiten opnieuw uit te vinden, doen leiders in verschillende sectoren langetermijninvesteringen in organisatievaardigheden en leiderschap. We zijn niet verrast door het feit dat de functie van CDO niet wordt gezien als een tijdelijk project of een aanvankelijke leiderschapsrol, maar meer als een veranderingsagent voor de lange termijn," aldus Sreedhar Bhagavatheeswaran, SVP en Head of Digital bij Mindtree. "Uit onze gesprekken met directieleden bleek dat het essentieel is voor bedrijven om de potentie van digitale technologieën volledig te omarmen. Met de versnelling van de technologische verandering, moet de CDO technologieën als cloud en AI beheersen en de onderneming begrijpen om succesvol te kunnen zijn. Daarnaast moeten zij de organisatorische cultuur begrijpen en vakkundig verandermanagement kunnen sturen om te slagen."

Methodologie

In 2019 is Mindtree gaan samenwerken met Researchscape International aan een klantonderzoeksproject. Het onderzoek bestond uit 323 respondenten uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Kijk voor meer informatie en het volledige rapport op https://www.mindtree.com/chief-digital-officer-cdo-survey-report [https://www.mindtree.com/chief-digital-officer-cdo-survey-report]

Over Mindtree

Mindtree (NSE: MINDTREE) is een mondiaal technologie consultancy- en dienstenbedrijf, dat bedrijven helpt om schaal en flexibiliteit bij elkaar te brengen voor het behalen van concurrentievoordeel. 'Born digital' in 1999 en nu een bedrijf van de Larsen & Toubro Group, past Mindtree haar diepe domeinkennis toe in meer dan 350 zakelijke klantcontracten voor het afbreken van silo's, het verduidelijken van digitale complexiteit en het sneller naar de markt brengen van nieuwe initiatieven. Wij stellen IT in staat te bewegen op zakelijke snelheid en maken daarbij gebruik van opkomende technologieën en de efficiënties van Continuous Delivery voor het aansporen van bedrijfsinnovatie. We zijn actief in 18 landen en meer dan 40 vestigingen over de hele wereld en worden consequent aangemerkt als een van de beste werkgevers, dagelijks belichaamd door onze winnende cultuur die bestaat uit 21.000 ondernemende, samenwerkende en toegewijde 'Mindtree Minds'.

Alle genoemde product- en bedrijfsnamen kunnen handelsmerken zijn van hun geregistreerde eigenaars.

Neem voor meer informatie contact op met:

INDIA
Swetha Ganesan
Mindtree Ltd
+91-9789061981
swetha.ganesan@mindtree.com [mailto:swetha.ganesan@mindtree.com]

VERENIGDE STATEN
Erik Arvidson
Matter
+1-978-518-4542
mindtree@matternow.com [mailto:mindtree@matternow.com]

EUROPA