Duitse GETEC koopt industrie park Emmtec van Nuon

De Duitse leverancier van energiediensten GETEC heat & power AG heeft via zijn dochteronderneming GETEC Infra NL B.V. het Emmtec Industry & Business Park in Emmen van energiebedrijf Nuon overgenomen. GETEC garandeert de banen van de circa 200 werknemers van Emmtec. Alle bestaande samenwerkings- en zakelijke overeenkomsten met derden op het industriepark worden voortgezet.

Emmtec Service B.V. is eigenaar van en exploiteert het Emmtec Industry & Business Park in Emmen. Dit industriepark is met zijn 115 hectare het op één na grootste in Nederland. Het is een van de grootste werkgevers in de regio. Op het industriepark zijn verschillende bedrijven gevestigd waar meer dan 1.300 mensen werken. Het industriepark heeft een speciale focus op (bio) polymeren en vezels en bekleedt daarmee een top positie in Europa. De circa 200 medewerkers van Emmtec Services B.V. gaan mee naar de nieuwe eigenaar.

Om de aankoop af te ronden moet nog aan bepaalde voorwaarden worden voldaan, waaronder goedkeuring door de mededingingsautoriteit. De verwachting is dat de verkoop eind van het jaar wordt afgerond . Beide partijen hebben afgesproken geen details over de aankoopprijs bekend te maken.

"Nuon zoekt voortdurend naar mogelijkheden om haar portfolio te optimaliseren om zich te richten op nieuwe uitdagingen op de energiemarkt. Het beheer van industrieparken en de diensten die Nuon aan industriële klanten levert, passen niet langer bij de strategische doelstellingen van het bedrijf", vertelt Peter Smink, CEO van Nuon. "We zijn blij dat we een zeer ervaren en betrouwbare partij hebben gevonden, die bereid is om verder in dit industriepark te investeren. Dit betekent wel dat we afscheid moeten nemen van meer dan 200 collega's. Gelukkig zijn al deze mensen bij GETEC in goede handen. Ik wil hen allemaal bedanken voor hun inzet en loyaliteit."

De aankoop past binnen de GETEC heat & power AG Infrastrategie. In het kader van deze strategie streeft GETEC ernaar om het huidige dienstenportfolio van het bedrijf te laten groeien en te verbreden. GETEC zal binnen het industriepark alle relevante diensten blijven aanbieden Met de aankoop worden competenties verworven die de dienstverlening aan industriële klanten verbetert.

"Dit is een belangrijke mijlpaal voor GETEC GROUP in het kader van onze strategie om te internationaliseren", zegt Dr. Karl Gerhold, de hoofd aandeelhouder van GETEC GROUP.
"De aankoop van het industriepark in Emmen betekent een belangrijke stap in de bedrijfsstrategie van GETEC heat & power AG", zegt Volker Schulz, CEO van GETEC heat & power AG. "Hiermee kunnen we onze activiteiten op de Europese markt versterken en onze competenties binnen de chemische industrie aanzienlijk uitbreiden. Het hart van het industrieterrein is de zeer efficiënte warmte/krachtcentrale die 60 MW elektrisch vermogen en ongeveer 200 ton stoom per uur produceert. Door de overname van deze energiecentrale op het industriepark blijven we trouw aan onze kernactiviteiten terwijl de aankoop van de bijbehorende infrastructuur en diensten een stap voorwaarts betekent. We voorzien op dit vlak een enorm groeipotentieel voor GETEC heat & power AG. De aankoop leidt tot een omzetgroei voor GETEC van zo'n 60 miljoen euro per jaar."

Nuon Mediarelaties, Ariane Volz
Tel.: 088 098 88 88, E-mail: mediarelaties@nuon.com, http://nuon.com/nieuws/
twitter: @Nuonnieuws

GETEC GROUP: Christian Faßelt, Head of Group Communications, Albert-Vater-Straße 50, 39108 Magdeburg, Tel.: 0391 2568 392, Fax: 0391 2568 120, Email : christian.fasselt@getec.de,