Demonstratie Iraniërs in Den Haag: oproep tot halt executies in Iran

Spuiplein (nabij gemeentehuis Den Haag)
Zaterdag 20 augustus, 16:00-18:00

Leden van de Nederlands-Iraanse gemeenschap en sympathisanten van de Iraanse Verzetsbeweging zullen een demonstratie houden tijdens de 28ste herdenkingsdag van de massamoord van 30,000 politieke gevangenen in 1988, op het Spuiplein in Den Haag, om solidariteit te betuigen met politieke gevangenen en de slachtoffers van martelingen en executies in Iran.

De deelnemers van de demonstratie verzoeken de Nederlandse overheid dringend om de voortdurende en wrede ophangingen in Iran te veroordelen, en met zijn westerse bondgenoten op te roepen tot een onmiddellijke halt van de executies en martelingen in Iran. Ze zullen ook een beroep doen op de VN Mensenrechtenraad en de VN Veiligheidsraad om een internationaal gerechtshof op te stellen, en hen die verantwoordelijk zijn voor deze misdaden te vervolgen.

Tijdens deze demonstratie zullen er vele Nederlandse-Iraniërs aanwezig zijn die hun familieleden hebben verloren tijdens de massamoord van 1988. De demonstratie maakt deel uit van een internationale campagne die zich plaats vindt in de maand augustus, waarbij hongerstakingen zijn gehouden in verschillende Europese landen, de Verenigde Staten en Canada.

Onder de sprekers behoren Nederlandse prominente persoonlijkheden die de mensenrechtensituatie van Iran zullen aankaarten. Een van de sprekers is Farzad Madadzadeh die zelf onlangs is gevlucht uit Iran en daar 5 jaar in de gevangenis heeft doorgebracht. Madadzadeh en familieleden van de slachtoffers van 1988 zijn op verzoek beschikbaar voor interviews. Er zal zowel vrijdag als zaterdag een interviewmoment met hen plaatsvinden.

Meer informatie:

Geplaatst in: