Bescheiden stijging en daling van Technische Consumentengoederen

GfK TEMAX resultaten voor Nederland Q2 2016

De markt voor Technical Consumer Goods (TCG) liet in Q2 2016 een bescheiden stijging zien van 2,1 % ten opzichte van Q2 2015. Een daling met dubbele cijfers werd genoteerd bij de sector Office Equipment en Consumables. Consumenten Elektronica en Foto lieten een kleine daling zien. Alle andere sectoren lieten, hoewel gering, een groei zien.

Consumenten Elektronica
In het tweede kwartaal van 2016 liet de markt voor Consumenten Elektronica een daling zien in vergelijking met hetzelfde kwartaal van 2015. De omzet van Euro 343,1 miljoen vertegenwoordigt een daling van 2,3%.

De daling in de CE markt komt voor rekening van de resultaten binnen de categorieën audio home systems, car navigation en video game consoles.

Panel TV's - de grootste categorie binnen deze sector - steeg met 1,1%.

Foto
In het tweede kwartaal van 2016 daalde de omzet in de Photo sector met 2,2% in vergelijk met Q2 2015. Het segment Digital Still camera's daalde met 3,4% terwijl de omzet van verwisselbare lenzen een lichte groei liet zien van 0,6%.

Groot Huishoudelijke apparatuur
De markt voor Groot Huishoudelijke apparatuur in Nederland liet, in vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015, een significante groei zien van 10,8%.
Met uitzondering van vrijstaande fornuizen lieten alle segmenten groei zien. Het merendeel steeg met dubbele cijfers. De productgroep afzuigkappen steeg met 13,2% en inbouw fornuizen liet 12,8% groei zien.
Wasdrogers stegen met 14%, dit als gevolg van een regenachtig en koud voorjaar.

Klein Huishoudelijke apparatuur
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2015 liet de markt van Klein Huishoudelijke apparatuur in het tweede kwartaal van 2016 een groei zien van 4,6%.
Verkopen van frituurpannen, mondverzorging, food preparation, koffiezetters en stofzuigers droegen bij aan deze groei.
Echter, er zijn dalingen genoteerd bij de productgroepen scheerapparaten en fruitpersers.

IT
In de IT sector liet het tweede kwartaal van 2016, in vergelijk met dezelfde periode van 2015, een lichte stijging zien van 2%. Traditionele PC's - het tweede grote segment in deze sector - liet een daling zien. Tevens lieten de segmenten laptops en tablets een bescheiden daling zien met achtereenvolgens 1,2% en 2,3%. Andere productgroepen, zoals toetsenborden, netwerk camera's en monitoren, lieten dubbele groeicijfers zien.

Telecom
In het tweede kwartaal van 2016 steeg de Telecom sector in Nederland met 3,3% in vergelijk met hetzelfde kwartaal van 2015. De productgroepen core wearables en headsets lieten de meeste groei zien met achtereenvolgens 140% en 29,3%.
De grootste productgroep binnen Telecom, - smart - en mobiele telefoons - lijkt te stabiliseren met een groei van 2,5%.

Office Equipment en Consumables
In het tweede kwartaal van 2016 liet de omzet in de OE sector een daling zien van 14,2 % in vergelijk met dezelfde periode in 2015. Dit is de grootst dalende sector binnen de TCG markt in Q2 2016.
Multifunctional devices (MFD's) lieten de kleinste daling zien van 1,4 % en laser toner cartrigdes de grootste daling met 21,4 % in vergelijk met Q2 2015.

Bekijk de GfK TEMAX(r) rapporten over alle 41 deelnemende landen op: http://temax.gfk.com/reports/

Geplaatst in:

Noot aan redactie
GfK TEMAX(r) volgt de verkopen van Technical Consumer Goods over 41 landen. De resultaten zijn gebaseerd op GfK's retail panel, en bevat data van ongeveer een half miljoen retail outlets wereldwijd. GfK werkt continue aan de optimalisatie van het retail panel om zo accuraat mogelijk te zijn en een representatief beeld van de markt te schetsen.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:
Barbara Schouten
Marketing & Communications Manager
06-10002766

GfK

plaats:
Amstelveen
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234