Consumptie water met een smaakje stijgt fors

Nieuwe categorie helpt consument voldoende water te drinken

Den Haag 16 augustus 2016 - Consumenten worden zich steeds bewuster van het belang van voldoende hydratatie. Maar liefst vier op de vijf waterdrinkers geeft aan bewust bezig te zijn met het drinken van voldoende water. De consumptie van mineraalwater steeg in 2015 met 7%; de consumptie van mineraalwater met een smaakje steeg explosief. Door het groeiende aanbod van water met een smaakje, vindt twee vijfde van de waterdrinkers het makkelijker om genoeg water te drinken. Deze en andere resultaten worden gepresenteerd in het Nationaal Wateronderzoek 2016 onder waterdrinkende Nederlanders.

Een derde waterdrinkers wil komend jaar meer water drinken
Twee vijfde van de waterdrinkers is afgelopen jaar meer water gaan drinken,
voornamelijk omdat het gezond is voor het lichaam (71%) en omdat men zich bewuster is geworden dat water gezond is om te drinken (61%). Nog eens ruim een derde van de waterdrinkers geeft aan komend jaar (veel) meer water te willen gaan drinken. Opvallend is dat dit met name door jonge waterdrinkers tot 34 jaar wordt aangekondigd.

Enorme stijging nieuwe categorie: water met een smaakje
Raymond Gianotten van Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS): "Twee vijfde van de waterdrinkers vindt het makkelijker om genoeg water te drinken door het huidige aanbod aan mineraalwater met een smaakje. De populariteit van deze relatief nieuwe categorie gebotteld water zien wij ook terug in de cijfers. Producenten melden over het afgelopen jaar groeipercentages van de categorie water met een smaakje van 50 tot zelfs meer dan 100 procent. De consument is steeds bewuster bezig met gezonde voeding, maar wil wel graag kunnen kiezen en variëren. Water met een smaakje past perfect binnen dit plaatje en ik verwacht dat deze categorie ook de komende jaren nog verder zal groeien."

Manieren om voldoende te drinken
Uit voeding halen we dagelijks gemiddeld 1 liter vocht. Om het overige vochtverlies aan te vullen moet er nog gemiddeld 1,5 tot 2 liter worden gedronken. Water is dan de ideale dorstlesser zonder calorieën.
Negen op de tien waterdrinkers (86%) treft maatregelen om te zorgen dat er per dag voldoende water gedronken wordt. Vrouwen hebben om die reden -vaker dan mannen- een flesje water bij de hand en ze drinken water vaker uit een groot glas. Mannen stellen vaker vaste tijden in om water te drinken dan vrouwen. 40% van de waterdrinkers maakt het niet uit op welk moment van de dag ze water drinken.

- De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is de branche organisatie voor de frisdranken-, water-, sappen- en siropenindustrie. Bij de FWS zijn de in Nederland gevestigde producenten van frisdranken, waters, sappen en siropen aangesloten. Evenals een aantal buitenlandse fabrikanten met verkoopkantoren in Nederland. Een uitgebreid overzicht van al onze leden vindt u op onze website www.fws.nl.
- Kijk hier voor het rapport van het Nationaal Wateronderzoek 2016: http://www.fws.nl/sites/fws/files/field/file-attachment/Rapport%20Nationaal%20Wateronderzoek%202016.pdf
- Kijk hier voor de consumptiecijfers: http://www.fws.nl/onze-themas/cijfers-wetgeving/consumptiecijfers
- Meer informatie over mineraalwater leest u op: http://www.fws.nl/mineraalwater/zuiver-water
- Voor meer informatie over de inhoud van het persbericht kunt u contact opnemen met Floor van Aerde (fvanaerde@dranken.org tel: 070-3180710)