60% van de werklozen in Afrika bestaat uit jongeren onder 24 jaar

SOS Kinderdorpen zet in verschillende Afrikaanse landen programma's op om jongeren aan het werk te helpen

Amsterdam 12 augustus 2016 - Vandaag is het Internationale Jongerendag. Een dag die de Verenigde Naties uitriep om aandacht te vragen voor de leefwereld van jongeren. Eén van de thema's van 2016 is 'Einde aan armoede', gelinkt aan de Sustainable Development Goals. Internationale kinderontwikkelingsorganisatie SOS Kinderdorpen zet zich in om een bijdrage te leveren aan deze ontwikkelingsdoelstelling. De organisatie zet in verschillende landen in Afrika werkgelegenheidsprogramma's op om jongeren te ondersteunen bij het krijgen van een fatsoenlijke en veilige baan. Zo kunnen zij de armoedespiraal doorbreken, een zelfredzaam bestaan opbouwen en een waardevolle bijdrage leveren aan hun maatschappij.

In Afrika bestaat 37% van de arbeidsbevolking uit jongeren. 60% van deze groep is werkloos. Volgens de African Development Bank zal in 2045, Afrika het grootste continent zijn in termen van het aantal jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Het is daarom van cruciaal belang dat deze groep in staat wordt gesteld een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het continent door hen toegang te bieden tot de arbeidsmarkt en fatsoenlijke en veilige banen te creëren. SOS Kinderdorpen bouwt aan een toekomst voor kinderen. Zelfstandigheid en een plaats in de maatschappij zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. In Afrika heeft de organisatie 18 beroepsopleidingen waar ruim 6.000 jongeren een opleiding volgen. In verschillende Afrikaanse landen worden daarnaast werkgelegenheidsprogramma's opgezet om het potentieel van de overwegend jonge bevolking te benutten. Daarbij wordt er zorgvuldig gekeken naar de vraag vanuit de arbeidsmarkt, zodat jongeren met een afgeronde opleiding ook daadwerkelijk aan de slag kunnen.

'The Next Economy' in Mali, Nigeria en Somalië
Begin dit jaar is het driejarig werkgelegenheidsprogramma 'The Next Economy - how African youth make it work' van start gegaan. Doel van het programma is om jongeren in Mali, Nigeria en Somalië de mogelijkheid te geven om de juiste vaardigheden te ontwikkelen, hun talenten te ontplooien en ze een impuls te geven waarmee zij zelf hun toekomstige banen creëren; hun 'next economy'.

Het programma is heel praktisch en modulair opgezet, zodat jongeren zelf kunnen kiezen wat bij hen past en bij hun aspiraties ten aanzien van de invulling van hun werkzame leven.

Volgens Willem Nederstigt, projectcoördinator Next Economy is het vinden van werk cruciaal voor jongeren in het opbouwen van een zelfstandig leven. "Jongeren in ontwikkelingslanden geven aan dat ze niet voldoende voorbereid worden om als startend professional aan de slag te kunnen of om een eigen bedrijfje te starten. Het Next Economy programma richt zich specifiek op het ondersteunen van jongeren in het ontwikkelen van deze vaardigheden en het leren kennen van het eigen potentieel."

Het programma hielp Joseph uit Nigeria bij het opzetten van zijn eigen bedrijf. "Het Next Economy trainingsprogramma heeft mij geleerd hoe ik zo efficiënt mogelijk met mijn tijd om moet gaan, hoe ik mijn plannen moet presenteren aan investeerders en hoe ik een team moet managen. Doordat ik mijn ouders verloor kon ik geen studie meer betalen. Dankzij dit programma heb ik weer een kans om te kunnen doen wat ik graag wil en heb ik weer zicht op een mooi professioneel leven."

Annemarie van Gaal; 'een baan geeft je de kans om armoede te ontvluchten'
Annemarie van Gaal zet zich sinds 2008 al in voor SOS Kinderdorpen. Zij onderstreept het belang van een baan voor een beter bestaan. 'Een baan geeft je de kans om armoede te ontvluchten en hoop op een betere toekomst'. Tijdens een reis naar Ghana ontmoette van Gaal jongeren die dankzij de organisatie een baan vonden. 'Ik word iedere keer weer geraakt als ik zo'n trotse kok of accountant tegenkom die dankzij het programma van SOS Kinderdorpen een goede toekomst heeft.'

Over SOS Kinderdorpen
SOS Kinderdorpen zet zich al ruim 65 jaar in voor kinderen zonder ouders of veilig thuis. De internationale kinderhulporganisatie gelooft dat familie de belangrijkste basis is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Wereldwijd krijgen honderdduizenden kinderen dankzij SOS Kinderdorpen een solide basis om zich optimaal te ontwikkelen tot kansrijke en zelfstandige volwassenen. Het liefst binnen de eigen familie, maar als dat niet meer kan in een SOS familie in een kinderdorp. Kijk voor meer informatie op www.soskinderdorpen.nl.

SOS Kinderdorpen