Nederlander worstelt nog steeds met Gay Pride

Hoewel de Amsterdam Gay Pride al 21 jaar bestaat en jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt, heeft de Nederlander nog steeds moeite met het unieke karakter van de Gay Pride. Men vindt het evenement 'erg apart maar tegelijkertijd weinig sympathiek'. Dit blijkt uit het Evenementen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.600 Nederlanders. SAIL Amsterdam is het populairste evenement, gevolgd door Pinkpop en de Huishoudbeurs.

Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:
- Culturele evenementen scoren wél positief met non-conformisme
- Amsterdam is dé evenementenstad van Nederland
- Slechts tien sportevenementen in top-50, maar deze zijn wel het meest geliefd
- Beste sfeer en horeca tijdens Vierdaagsefeesten in Nijmegen
- Vakantiebeurs kan zich opmaken voor stevige groei in bezoekersaantallen

Top-10 van sterkste merken in de Nederlandse evenementensector
1. SAIL Amsterdam
2. Pinkpop
3. Huishoudbeurs
4. Vierdaagsefeesten Nijmegen
5. Lowlands
6. NK Schaatsen
7. KNVB beker
8. Amsterdam Gay Pride
9. TT Assen
10. North Sea Jazz Festival

Amsterdam Gay Pride: 'evenement nog steeds niet ingeburgerd'
Van alle evenementen in Nederland is de Gay Pride het meest onderscheidend blijkt uit het merkenonderzoek. 'Een uniek imago is vrijwel altijd positief voor een merk, maar voor de Gay Pride heeft deze eigenschap duidelijk ook een keerzijde', analyseert merkadviseur Hendrik Beerda. 'Zelfs na 21 jaar is dit jaarlijkse feest rond vrijheid en diversiteit nog steeds niet ingeburgerd bij de gemiddelde Nederlander. Hoewel de botenparade jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekt en talloze bedrijven op allerlei manieren inhaken op het feest, zijn de tv-beelden kennelijk te gewaagd voor de thuisblijvers. De uitdaging voor de Gay Pride is om in de komende jaren onder een bredere bevolkingsgroep een sympathiek imago op te bouwen.'

Culturele evenementen scoren wél positief door af te wijken
De meeste topevenementen bevinden zich in de cultuursector. De twintig nationale festivals en culturele manifestaties onderscheiden zich door in de programmering sterk af te wijken van de gebaande paden. Opvallend is dat het deze cultuurorganisaties, in tegenstelling tot de Gay Pride, daarmee wél lukt om sympathie te kweken onder de brede bevolking. In de top-10 van non-conformistische evenementen bevinden zich acht cultuurfestivals. Oerol wordt gezien als het meest afwijkende festival. Ook het International Film Festival Rotterdam en cabaretfestival Cameretten worden als zeer non-conformistisch ervaren.

Top-10 meest non-conformistische evenementen
1. Amsterdam Gay Pride
2. Oerol
3. Int. Film Festival Rotterdam (IFFR)
4. Cameretten
5. Parade
6. IDFA
7. KamaSutrA beurs
8. Eurosonic Noorderslag
9. Holland Festival
10. Zwarte Cross

Amsterdam is dé evenementenstad van Nederland
In Amsterdam worden veruit de meeste evenementen met een nationale uitstraling georganiseerd. De hoofdstad staat bovenaan met topmerken als SAIL, de Huishoudbeurs en de Gay Pride. Verder heeft Amsterdam de meeste culturele succes-evenementen, met de Uitmarkt en het Prinsengrachtconcert als nationale iconen.
De nummer twee positie op de ranglijst van steden met de meeste topevenementen heeft Utrecht vooral te danken aan de succesvolle consumentenbeurzen in de Jaarbeurs. Daarnaast heeft het Nederlands Film Festival een sterke reputatie. Voor Rotterdam en Den Haag zijn respectievelijk de finale van de KNVB beker en het Bevrijdingsfestival de hoogtepunten op de evenementenkalender.

Aantal evenementen met een nationale uitstraling, per gemeente
1. Amsterdam: 15 evenementen
2. Utrecht: 10
3. Rotterdam: 8
4. Den Haag: 3
5. Almere, Assen, Deventer, Groningen, Haarlem en Tiel: 2

Slechts tien sportevenementen in top-50, maar deze zijn het geliefdst
De nationale evenementen top-50 bevat slechts tien sportevenementen. Gemiddeld vormen deze tien echter wel het populairste segment van de evenementenmarkt. Na sport volgen de stadsfestijnen en de cultuurfestivals. Publieksbeurzen, die vooral in de RAI en de Jaarbeurs plaatsvinden, zijn het minst populair. De geliefdste, nationale sportevenementen zijn het NK Schaatsen, de KNVB beker en de TT Assen. Wat de sportevenementen vooral zo populair maken zijn de internationale allure en sympathieke deelnemers. ABN AMRO World Tennis Tournament wordt gezien als het sportevenement met het meeste internationale aanzien. Voor de Nederlandse topsporters bij het NK Schaatsen voelt men de meeste sympathie.

Sportevenementen met het sterkste imago
1. NK Schaatsen
2. KNVB beker
3. TT Assen
4. Dam tot Damloop
5. Amstel Gold Race
6. Johan Cruijff Schaal
7. NK Atletiek
8. ABN AMRO World Tennis Tournament
9. Eneco Tour
10. NN Marathon Rotterdam

Beste sfeer en horeca tijdens Vierdaagsefeesten in Nijmegen
'Van de 33 imagofactoren waarop alle evenementen zijn onderzocht, blijkt de sfeer het belangrijkste ingrediënt te zijn voor een succesvol evenement', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. Bij de Vierdaagsefeesten is de sfeer het best volgens de Nederlandse bevolking. Ook wat betreft horeca staan deze jaarlijkse feesten rond de Nijmeegse wandelvierdaagse op de eerste plaats. Als het om eten en drinken gaat, scoren ook de Tilburgse Kermis en de jaarlijkse, Leidse viering van de overwinning op de Spanjaarden, het Leidens Ontzet, hoog.

Top-3 evenementen met beste sfeer
1. Vierdaagsefeesten Nijmegen
2. Bloemencorso Bollenstreek
3. Dickens Festijn Deventer

Top-3 evenementen met beste horeca
1. Vierdaagsefeesten Nijmegen
2. Tilburgse Kermis
3. Leidens Ontzet

Vakantiebeurs kan zich opmaken voor stevige groei in bezoekersaantallen
Met het Evenementen Merkenonderzoek wordt ook gemeten welke organisaties de hoogste bezoekersgroei kunnen verwachten. Op deze populariteitsfactor blijken vooral Amsterdamse organisaties het goed te doen. In de top-10 van groeiers bevinden zich vijf Amsterdamse organisaties, waaronder SAIL en de Gay Pride. Bij de Vakantiebeurs is de groeiverwachting het hoogst.

Top-10 van evenementen met de hoogste groeiverwachting (+ index)
1. Vakantiebeurs (100)
2. SAIL Amsterdam (95)
3. Amsterdam Gay Pride (90)
4. Vierdaagsefeesten Nijmegen (90)
5. Dam tot Damloop (80)
6. Pinkpop (69)
7. Uitmarkt Amsterdam (67)
8. Lowlands (67)
9. Zwarte Cross (66)
10. Huishoudbeurs (64)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hendrik Beerda: 06 - 51 05 49 09 of mail@hendrikbeerda.nl

Hendrik Beerda Brand Consultancy B.V.

plaats:
Amsterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234