Omzetgroei supermarktomzet juli 2016 beperkt

Aandeel multichannel shopper groeit gestaag

De supermarktomzet is in juli met 0,3% gestegen van Euro2,58 miljard (juli 2015) naar Euro2,59 miljard (juli 2016). Per kassabon werd er in juli 1% meer afgerekend (Euro22,16 in juli 2016 en Euro21,94 in juli 2015). Door een daling van het aantal bezoeken is de omzetgroei in de maand juli echter beperkt (-0,7%).

Omzetgroei neemt gedurende het jaar af
In de eerste 7 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3% gestegen naar Euro19,86 miljard (Euro19,42 miljard t/m juli 2015). De omzetgroei neemt echter af gedurende het jaar. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9% en in het tweede kwartaal 2,2%. Voor heel 2016 wordt, op basis van 52 weken, een omzetgroei van 2,2% verwacht.

Aandeel multichannel shopper groeit gestaag
Het aantal multichannel shoppers (zowel online als fysiek boodschappen doen in supermarkt) is in het tweede kwartaal van 2016 gestegen naar 5,9% (3,5% in Q2 van 2015). In het tweede kwartaal van 2016 ligt het aandeel 70% hoger dan een jaar eerder. Multichannel shoppers hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 30% van hun bestedingen online besteld.
Daarnaast geven ze 22% meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers.
De totale online omzet in de supermarkt is nog beperkt maar is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar 2,1%.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Voor meer informatie:
Joop Holla