Amsterdam Gay Pride reikt 3e Roze Amsterdammertje uit

Roze Amsterdammertje voor ondernemer Pierre Karsten

De Amsterdam Gay Pride heeft tijdens de EuroPride receptie donderdagavond in Hotel The Grand voor de derde keer het 'Roze Amsterdammertje' uitgereikt. Met de prijs van de Amsterdam Gay Pride, wil de organisatie de ruim 4000 betrokkenen, medewerkers en vrijwilligers van het festival in het zonnetje zetten.

Tijdens de Cocktail-receptie in Hotel The Grand heeft Pierre Karsten dit jaar het Roze Amsterdammertje gekregen uit handen van directeur Lucien Spee van de Amsterdam Gay Pride. Pierre is sinds 2013, op de gemeente na, de grootste sponsor van de Amsterdam Gay Pride. "Dit is echter bij veel mensen niet bekend, daarom hebben we besloten om hem op deze manier te bedanken voor zijn inzet", aldus Lucien Spee. "Het is buitengewoon inspirerend om de grote betrokkenheid, die mensen hebben bij ons festival, te zien. Zoveel mensen zijn er vanuit hun hart bij betrokken en doen er alles aan om er een succes van te maken. En Pierre is één van hen."

Pierre Karsten is eigenaar van Centrecom, Radio Decibel en Boomerang en sponsort vanuit die verschillende bedrijven. Bovendien doet hij jaarlijks een donatie vanuit stichting FuckUp. Spee: "Zijn motivatie is simpel. In tegenstelling tot nationaliteiten kunnen LHBTI's niet vluchten naar hun eigen land als zij bijvoorbeeld gediscrimineerd worden. Er is immers geen homo-land ofzo. Bovendien vindt hij de Amsterdam Gay Pride het mooiste evenement van de stad en wil daar als ondernemer graag aan bijdragen."

In 2014 werd het Roze Amsterdammertje voor de eerste keer uitgereikt. Toen won evenementen- coördinator Akkelien Zuiderhof van de gemeente Amsterdam. Vorig jaar kreeg Jan-Willem de Bruin van COC Nederland de prijs vanwege zijn jarenlange bevlogen inspanning. Het Roze Amsterdammertje wordt sinds 2014 uitgereikt en is bedoeld voor personen die achter de schermen een belangrijke rol spelen of hebben gespeeld. Om alles bij de Amsterdam Gay Pride in goede banen te laten leiden is een mega operatie, waar duizenden mensen (vrijwilligers) bij betrokken zijn. Spee: "We willen daar elk jaar even bij stil staan. Om dat kracht bij te zetten, is het Roze Amsterdammertje, gemaakt door kunstenaar René Rikkelman, in het leven geroepen."

Over Amsterdam Gay Pride
Om aandacht te blijven vragen voor de mensenrechten in het algemeen en de acceptatie en gelijkheid van LHBTI's in het bijzonder, wordt jaarlijks de Amsterdam Gay Pride gehouden. Dit jaar organiseert de stichting Amsterdam Gay Pride een Europese versie van het festival namelijk: EuroPride. Het is een festival van 15 dagen met ruim 200 activiteiten, bijeenkomsten, congressen en debatten. Thema van EuroPride 2016 is: 'Join our freedom, feel free to join us!' Meer informatie: www.pride.amsterdam.

Meer informatie: Danny de Vries - pers & communicatie +31 (0) 20 205 11 80

Stichting Amsterdam Gay Pride (AGP)