Millennial dwingt werkgever nóg flexibeler te worden

Millennials beoordelen vrijheid en flexibiliteit als zeer belangrijke aspecten van hun baan. Zij vinden het belangrijker om hun werk en bijbehorende taken goed af te ronden en beoordeeld te worden op hun resultaat, in plaats van beoordeeld te worden op hun aanwezigheid van 9 tot 5. Tegelijkertijd zien zij de meerwaarde van samenwerken met collega's; om van elkaar te leren én gezamenlijk werken bevordert het werkplezier. Millennials willen echter bij voorkeur zelf bepalen wat de verdeling is tussen thuis en op kantoor werken. Dat blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard* onder 4114 werknemers in Europa.

Het liefst willen deze jongeren de mogelijkheid hebben om hun uren flexibel in te delen en de vrijheid hebben om thuis te kunnen werken als daar behoefte aan is. Ook zijn millennials op zoek naar een betere balans tussen werk en vrije tijd. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: "Het nieuwe werken is met recht nog nieuw op veel gebieden, sommige werkgevers zijn wat huiverig als het gaat om flexibel werken. Dat is jammer want de motivatie en loyaliteit van jonge medewerkers kan ontzettend toenemen als je aan hun wensen tegemoet komt. Flexibiliteit helemaal verbieden kan er juist voor zorgen dan medewerkers op zoek gaan naar een baan bij een bedrijf die flexibel werken wél stimuleert. Als werkgevers wél open staan voor flexibele werkuren, kunnen ze dit gebruiken als pullfactor. Ze doen er bijvoorbeeld goed aan het prominent te benoemen in een vacaturetekst."

Beperkte reistijd en mogelijkheid om parttime te werken
Millennials hechten, naast een goed salaris en secondaire arbeidsvoorwaarden, ook waarde aan een werkplek die dicht bij de woonplaats is zodat de reistijd beperkt blijft. Millennials willen zicht hebben op de mogelijkheid om in de toekomst minder te werken, bijvoorbeeld als er kinderen in beeld komen. En natuurlijk worden ook reisjes en uitjes met collega's zeer gewaardeerd.

Zandonà: "Het is echt niet zo dat jonge medewerkers nooit meer op kantoor willen komen. Ze willen alleen de mogelijkheid hebben om naast hun werk ook het thuisfront en hun sociale omgeving voldoende aandacht te geven. En dan komt het hen soms beter uit om 's avonds te werken, of in het weekend. Je moet natuurlijk wel goede afspraken maken, de juiste tools bieden en zorgen dat er ook momenten zijn dat iedereen elkaar ziet. Flexibiliteit biedt dan voor zowel werknemer als werkgever veel voordelen. De werknemer is gemotiveerd, tevreden en loyaal en de werkgever ziet dit terug in de resultaten van de organisatie."

Over Monsterboard
Monsterboard is onderdeel van Monster Worldwide, Inc. (NYSE: MWW). Monster is al ruim 20 jaar wereldwijd actief in meer dan 40 landen en marktleider in het succesvol verbinden van mensen en bedrijven om ze te helpen aan een betere baan of het beste talent. Monsterboard is pionier in de recruitmentindustrie met geavanceerde technologie in carrièremanagement, recruitment en talentmanagement en biedt een breed scala intelligente, digitale, sociale en mobiele oplossingen aan.

Meer informatie over Monsterboard is te vinden op: http://info.monsterboard.nl/over-monsterboard/info3.aspx.

*World of Work 2016 bestaat uit kwantitatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov onder 4114 werknemers in Europa (Nederland, Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk) en kwalitatief onderzoek door Monsterboard Nederland, in de periode 11 mei tot 18 juni 2016.

Contactinformatie (niet voor publicatie)
De Bruijn PR
Marianne de Bruijn