Teva rondt overname van Actavis Generics af

Jeruzalem, 3 augustus 2016 - Teva Pharmaceutical Industries Ltd., (NYSE en TASE: TEVA) en Allergan plc (NYSE: AGN) hebben vandaag meegedeeld dat Teva de overname van de generieke activiteiten van Allergan (Actavis Generics) heeft afgerond, na het verkrijgen van goedkeuring van alle overheidsinstanties.

"Deze strategische overname brengt twee bedrijven samen die een leidende positie hebben op het gebied van generieke medicijnen en die elkaars sterkten, merken en cultuur aanvullen. De combinatie van het leidende generieke assortiment van Teva en de generieke pijplijn van Actavis Generics zorgt ervoor dat Teva nog beter is staat zal zijn om generieke medicijnen van de hoogste kwaliteit tegen concurrerende prijzen te leveren. Het resultaat is een sterker Teva dat beter kan concurreren en dat zich goed en succesvol kan positioneren in een zich ontwikkelende mondiale markt waardoor het meer waarde kan leveren aan haar aandeelhouders en andere belanghebbenden."

"De overname van Actavis Generics komt op een moment waarop Teva sterker is dan ooit - zowel op het gebied van generieke medicijnen als wat betreft de spécialité activiteiten." Zegt Erez Vigodman, President en CEO van Teva. "Door de overname van Actavis Generics, creëren wij een sterke basis voor duurzame groei op lange termijn die verankerd is in onze generieke activiteiten en onze ongeëvenaarde pijplijn met producten die in een laat stadium van ontwikkeling verkeren. Dit versnelt ons vermogen om een buitengewoon productassortiment te bouwen - op het gebied van generieke medicijnen en spécialité geneesmiddelen.

Dhr. Vigodman gaat verder, "We hebben alle vertrouwen dat we de verwachte synergiën en groei die inherent zijn aan deze overname voor onze aandeelhouders kunnen realiseren en dat we Actavis Generics snel in Teva kunnen integreren. Ik heb er vertrouwen in dat we, als gevolg van onze sterkere financiële positie die het resultaat is van deze transactie, nog beter in staat zijn om de voordelen van Teva's innovatieve onderzoek naar spécialité en generieke medicijnen te benutten om de groei van onze omzet te ondersteunen en ons assortiment te vergroten. In de komende jaren verwachten we een toename in de vrije cash flow en we blijven mogelijkheden onderzoeken om onze aandeelhouders voortdurend een aantrekkelijk rendement te geven.

Toegenomen wereldwijde commerciële reikwijdte
De overname van Actavis Generics door Teva verbetert de internationale commerciële kansen en zorgt voor een aanzienlijke vergroting van de wereldwijde schaal van zijn verkoop- en R&D platformen. Teva is nu aanwezig in 80 landen en heeft een top-drie positie in meer dan 40 markten.

Financiële hoogtepunten
Teva verwacht jaarlijks een kostensynergie en belastingbesparingen te bereiken van ongeveer $1,4 miljard. Dit zal behaald worden in het derde jaar na het sluiten van de transactie. Teva verwacht dat besparingen gerealiseerd zullen worden door grotere efficiency bij de uitvoer van activiteiten, ondersteunende afdelingen, productie en Verkoop en Marketing.
Allergan plc heeft $33,75 miljard in cash ontvangen en ongeveer 100 miljoen Teva aandelen.
Sterk gecombineerd leiderschapsteam en medewerkers met een uitgebreide ervaring in het hele bedrijf.

De twee bedrijven passen qua cultuur en strategie uitstekend bij elkaar en Teva focust zich op het elkaar laten versterken van de vaardigheden en het talent van beide organisaties. Het senior management team van de gezamenlijke organisatie bestaat uit leiders van Teva en Actavis. Het is zodanig samengesteld dat het talent van beide organisaties elkaar versterk. Zo kunnen we er zeker van zijn dat de nieuwe onderneming het maximale resultaat haalt uit de grotere wereldwijde commerciële voetafdruk en Teva's kracht als wereldleider op het gebied van generieke medicijnen. Deze structuur is van kracht vanaf Dag 1. Hierdoor is het bedrijf meteen in staat om groeit te maximaliseren in al zijn wereldwijde activiteiten.

"We zijn blij dat we onze getalenteerde nieuwe collega's van Actavis Generics mogen verwelkomen. Hieronder bevinden zich veel eersteklas wetenschappers en zakelijke leiders," zegt Siggi Olafsson, President en CEO, Global Generic Medicines bij Teva. "Het recent versterkte Teva heeft een aantal van de beste bezittingen, mensen en mogelijkheden in de industrie. Wij hebben een duidelijke verantwoordelijkheid om deze sterkten om te zetten in betekenisvolle resultaten voor patiënten, klanten en de gemeenschappen waarin we leven, als ook voor onze aandeelhouders"

Operationele integratie
Sinds we de voorgenomen overname in juli 2015 aankondigden, zijn integratieteams van Teva en Actavis Generics druk bezig geweest om plannen te maken voor de integratie van de twee bedrijven. Daardoor is het samengevoegde bedrijf onmiddellijk operationeel op het moment dat de overname gerealiseerd is. Als gevolg hiervan zal Teva meteen profiteren van de voordelen van de overname van Actavis Generics.

"Ons vermogen om een overname van deze omvang succesvol en operationeel te laten zijn op 'Dag 1' is een bewijs van de toewijding van de integratieteams van de twee organisaties," zegt Richard Daniell, Chief Integration Officer van Teva. "Omdat de voortgang van de activiteiten een belangrijk doel was tijdens het integratieproces, zijn onze leiders en collega's in staat om snel profijt te trekken uit de solide financiële positie van Teva, de operationele discipline en het omvangrijke assortiment om onze prestaties te blijven verbeteren.

Over Teva
Teva Pharmaceutical Industries Ltd. (NYSE en TASE: TEVA) is wereldwijd een leidende farmaceutische onderneming die op de patiënt gerichte oplossingen van hoge kwaliteit in de gezondheidszorg biedt die iedere dag gebruikt worden door miljoenen patiënten. Teva, waarvan het hoofdkantoor in Israël staat, is de grootste producent van generieke medicijnen ter wereld. Het assortiment van meer dan 1.000 moleculen wordt ingezet om een brede reeks generieke producten te produceren op vrijwel elk therapeutisch gebied. Op het gebied van spécialité medicijnen heeft Teva wereldwijd een leidende positie waar het gaat om innovatieve behandelingen voor aandoeningen van het centraal zenuwstelsel, waaronder pijn, en een sterk assortiment met producten voor longaandoeningen. Teva integreert zijn generieke en spécialité capaciteiten in zijn wereldwijde Research & Development divisie om nieuwe manieren te ontwikkelen voor de aanpak van onvervulde behoeften van patiënten. Dit gebeurt door het combineren van de ontwikkeling van geneesmiddelen met hulpmiddelen, service en technologie. De netto inkomsten van Teva bedroegen in 2015 $19,7 miljard. Voor meer informatie ga naar www.tevapharm.com.
Teva's Safe Harbor Statement under the U. S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995:
This release contains forward-looking statements, which are based on management's current beliefs and expectations and involve a number of known and unknown risks and uncertainties that could cause our future results, performance or achievements to differ significantly from the results, performance or achievements expressed or implied by such forward-looking statements. Important factors that could cause or contribute to such differences include risks relating to: our ability to develop and commercialize additional pharmaceutical products; competition for our specialty products, especially Copaxone(r) (which faces competition from orally-administered alternatives and a generic version); our ability to consummate the acquisition of Allergan plc's worldwide generic pharmaceuticals business ("Actavis Generics") and to realize the anticipated benefits of such acquisition (and the timing of realizing such benefits); the fact that following the consummation of the Actavis Generics acquisition, we will be dependent to a much larger extent than previously on our generic pharmaceutical business; potential restrictions on our ability to engage in additional transactions or incur additional indebtedness as a result of the substantial amount of debt we will incur to finance the Actavis Generics acquisition; the fact that for a period of time following the consummation of the Actavis Generics acquisition, we will have significantly less cash on hand than previously, which could adversely affect our ability to grow; the possibility of material fines, penalties and other sanctions and other adverse consequences arising out of our ongoing FCPA investigations and related matters; our ability to achieve expected results from investments in our pipeline of specialty and other products; our ability to identify and successfully bid for suitable acquisition targets or licensing opportunities, or to consummate and integrate acquisitions; the extent to which any manufacturing or quality control problems damage our reputation for quality production and require costly remediation; increased government scrutiny in both the U.S. and Europe of our patent settlement agreements; our exposure to currency fluctuations and restrictions as well as credit risks; the effectiveness of our patents, confidentiality agreements and other measures to protect the intellectual property rights of our specialty medicines; the effects of reforms in healthcare regulation and pharmaceutical pricing, reimbursement and coverage; competition for our generic products, both from other pharmaceutical companies and as a result of increased governmental pricing pressures; governmental investigations into sales and marketing practices, particularly for our specialty pharmaceutical products; adverse effects of political or economic instability, major hostilities or acts of terrorism on our significant worldwide operations; interruptions in our supply chain or problems with internal or third-party information technology systems that adversely affect our complex manufacturing processes; significant disruptions of our information technology systems or breaches of our data security; competition for our specialty pharmaceutical businesses from companies with greater resources and capabilities; the impact of continuing consolidation of our distributors and customers; decreased opportunities to obtain U.S. market exclusivity for significant new generic products; potential liability in the U.S., Europe and other markets for sales of generic products prior to a final resolution of outstanding patent litigation; our potential exposure to product liability claims that are not covered by insurance; any failure to recruit or retain key personnel, or to attract additional executive and managerial talent; any failures to comply with complex Medicare and Medicaid reporting and payment obligations; significant impairment charges relating to intangible assets, goodwill and property, plant and equipment; the effects of increased leverage and our resulting reliance on access to the capital markets; potentially significant increases in tax liabilities; the effect on our overall effective tax rate of the termination or expiration of governmental programs or tax benefits, or of a change in our business; variations in patent laws that may adversely affect our ability to manufacture our products in the most efficient manner; environmental risks; and other factors that are discussed in our Annual Report on Form 20-F for the year ended December 31, 2015 and in our other filings with the U.S. Securities and Exchange Commission (the "SEC"). Forward-looking statements speak only as of the date on which they are made and we assume no obligation to update or revise any forward-looking statements or other information, whether as a result of new information, future events or otherwise.

Geplaatst in:

Woordvoerder is de heer Hennie Henrichs, General Manager Benelux & Nordics. Telefoonnummer 023-5147131

Teva Nederland

Haarlem