"Wijntje bij de kapper mag toch niet!"

De Rechtbank Utrecht heeft vanmiddag vonnis gewezen in de zaak tussen de SlijtersUnie en de gemeente Nieuwegein. Nieuwegein doet mee aan de pilot mengvormen winkel/horeca van de VNG. Deze pilot staat toe dat bij de kapper een wijntje geschonken wordt en dat de boekhandelaar bier verkoopt.

De rechter heeft een flinke streep door de pilot gezet. Hij oordeelt dat de gemeente handhavend moet optreden tegen deze verboden vormen van verkoop. Hij geeft de gemeente ook uit staatsrechtelijk perspectief een veeg uit de pan. Hij stelt dat het aan de nationale wetgever is voorbehouden om de regels te bepalen en niet aan gemeentelijke bestuursorganen.

De gemeente krijgt van de rechter de tijd tot 11 oktober om tot een handhavingsbeslissing over te gaan.

Ron Andes, voorzitter van de SlijtersUnie reageert verheugd: 'De uitspraak geeft een handvat om de pilot landelijk aan te pakken. Op basis hiervan zullen gemeenten het tot dusverre ingenomen standpunt moeten herzien.'

Voor meer informatie over dit persbericht bel:
Marc Houben 040 245 37 85 of Ron Andes 06- 34345222

Koninklijke SlijtersUnie