Oxfam Novib: Afrika verliest miljarden door belastingparadijzen.

Regeringen moeten stoppen met traineren van maatregelen

Nieuwe onthullingen uit de Panama Papers laten zien dat Afrikaanse landen miljarden mislopen aan inkomsten uit natuurlijke bronnen door zogenaamde offshore deals - het wegsluizen van winsten via belastingparadijzen. De publicaties gaan vooral in op het wijdverbreide gebruik van brievenbusfirma's.

Esmé Berkhout, belastingdeskundige van Oxfam Novib: 'Belastingparadijzen zijn geen onschuldige, technische constructies. Ze helpen extreem rijke personen en bedrijven om miljarden aan inkomsten weg te sluizen uit Afrikaanse landen, die dat geld dringend nodig hebben voor investeringen in onderwijs, zorg en werkgelegenheid voor de armste bevolking op aarde. Eén op de twaalf kinderen sterft voor het vijfde jaar, 34 miljoen kinderen in Sub-Sahara Afrika gaan niet naar school en 40 miljoen jongeren hebben geen baan. Het is een schande, en het moet stoppen.'

'Alle gepraat van regeringen heeft nog veel te weinig opgeleverd. Maatregelen om een eind te maken aan illegale geldstromen en ontwijking en ontduiking van belastingen worden eindeloos getraineerd. Er moet veel meer transparantie komen, zodat rijken en internationale bedrijven niet langer ongecontroleerd winsten weg kunnen sluizen naar belastingparadijzen. Ook moeten landen stoppen met de destructieve race naar de bodem, door tegen elkaar op te bieden met belastingprivileges. Voor duurzame armoedebestrijding en ontwikkeling in Afrika moet er een einde gemaakt worden aan dit tijdperk van belastingparadijzen.'

Einde

- Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Ruud Huurman, persvoorlichter van Oxfam Novib: 06 51175316, ruud.huurman@oxfamnovib.nl; @rudolfp