Bezoekers Vierdaagse doneren 51.546 zoenen aan ziek kind

Vierdaagsewandelaars en Vierdaagsefeestenbezoekers hebben massaal zoenen voor een ziek kind gedoneerd. Maar liefst 51.546 zoenen, en daarmee euro's, werden opgehaald voor Ronald McDonald Huis Nijmegen, dat al 25 jaar zorgt dat een ziek kind zijn ouders dichtbij heeft.

Bezoekers van de Vierdaagse konden voor 1 euro een zoen kopen, die rechtstreeks naar Ronald McDonald Huis Nijmegen ging. De campagne 'Een zoen voor een ziek kind' werd ondersteund door de Stichting Vierdaagsefeesten en werd op zaterdagochtend 16 juli feestelijk afgetrapt bij de start van de Kidsloop. De actie liep tot vrijdagavond 22 juli. Bezoekers kregen als dank voor hun donatie een stempel-zoen, en dat was te zien: Nijmegen was de hele week gevuld met mensen die onder de rode lipafdrukken zaten.

Zoen voor een ziek kind
"Het is fantastisch dat zoveel mensen het Ronald McDonald Huis een warm hart toedragen", zegt Erny Frowijn, general manager van Ronald McDonald Huis Nijmegen. "Met al deze zoenen zorgen de wandelaars en bezoekers ervoor dat een ziek kind zijn ouders dichtbij zich heeft. Zo zijn mama en papa altijd in de buurt voor een zoen na een vervelende ingreep of een verhaaltje voor het slapengaan. Dat is een veilig gevoel voor zieke kinderen." Ronald McDonald Huis Nijmegen bestaat dit jaar precies 25 jaar en viert daarmee net als de Nijmeegse Vierdaagse, die dit jaar voor de 100e keer werd gelopen, een jubileum.

Een Nijmeegs doel
"Het is een prachtig doel", vindt Walter Hamers, voorzitter van de Vierdaagsefeesten. "Een ziek kind kan niet zonder zijn ouders. Het is bovendien echt een Nijmeegs doel; het Ronald McDonald Huis heeft door steun van de Nijmeegse inwoners en het bedrijfsleven de afgelopen 25 jaar al meer dan 12.000 gezinnen met een ziek kind kunnen helpen." Het Ronald McDonald Huis ontvangt geen subsidie en functioneert dankzij donaties, vrijwilligers en sponsoren. CCV sponsorde de mobiele contactloze betaalautomaten waarmee de zoenen betaald werden en de Ambassadors Club van de Vierdaagsefeesten kocht de eerste 1.000 zoenen. Vele bedrijven volgden de afgelopen week dit voorbeeld.

Geplaatst in:

De volgende foto's kunt u vrij van rechten gebruiken. Voor meer informatie, hoge resolutie foto's en interviews kunt u contact opnemen met Erny Frowijn, manager Ronald McDonald Huis Nijmegen, via e.frowijn@ronaldmcdonaldhuis.nl en 06- 542 12 334.

Over Ronald McDonald Huis Nijmegen
Ronald McDonald Huis Nijmegen telt 23 gastenkamers voor ouders en broertjes en zusjes van kinderen die zijn opgenomen in het Radboudumc. Deze gastenkamers hebben een bezettingspercentage van ruim 80 procent. Het Ronald McDonald Huis is meer dan alleen een bed vlakbij het ziekenhuis; het is voor ouders van zieke kinderen ook een plek om tot rust te komen en steun te vinden bij andere ouders en vrijwilligers. Er zijn faciliteiten zoals een keuken, wasruimte en zitkamers, zodat het gezinsleven ondanks alles nog enigszins kan doorgaan. Ronald McDonald Huis Nijmegen ontvangt geen overheidssubsidie en functioneert dankzij vrijwilligers, sponsors en donaties.

Ronald McDonald Kinderfonds

Nijmegen