Nationaal Bieronderzoek: Nederlandse bierdrinker steeds veelzijdiger

De Nederlandse bierdrinker wordt steeds veelzijdiger in zijn bierkeuze. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan tegenwoordig vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. En een op de drie kiest door het huidige bieraanbod zelfs vaker voor bier dan voor een andere drank. Een grote meerderheid ervaart dat het bieraanbod gevarieerder is dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders van Nederlandse Brouwers.

Afwisseling in het gerstenat
Bierdrinkend Nederland kiest steeds vaker voor afwisseling in het gerstenat, zo laat het onderzoek zien. De bierdrinker constateert een verandering in het bierlandschap. Een ruime meerderheid (78%) vindt namelijk dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan twee jaar geleden. En meer dan vier op de tien kiest frequenter voor een ander soort bier dan twee jaar geleden. Opvallend is dat vrouwen dit veel vaker doen dan mannen (51% versus 37%).

Keuze is ook belangrijk in de horeca. Bijna de helft van de bierdrinkers vindt het belangrijk dat een horecagelegenheid meerdere soorten bier op de drankkaart heeft staan. Het aanbod is breder geworden met pils als meest gedronken bier (80%) gevolgd door opkomende bieren als met name speciaalbier (30%), maar ook de biermixen, zoals radler (28%) en alcoholvrij/-arm bier (24%).

Voorkeur speciaalbier groeit
Speciaalbier blijkt het populairst onder de biervariaties. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbockbier (29%), tripel (29%), abdijbier of dubbel (beiden 28%). De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol.

Avontuurlijker in bierkeuze
"We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn", aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers. "Juist door het groeiende bierschap worden we steeds avontuurlijker als het op het kiezen van bier aankomt".

Biermixen en alcoholvrij in de smaak
Niet alleen de speciaalbieren doen het goed. Ruim de helft van de bierdrinkers (55%) drinkt wel eens een biermix, omdat men het lekker vindt (62%) en omdat het de dorst lest (37%). De helft van de Nederlandse bierdrinkers neemt wel eens een alcoholvrij bier, vooral als men nog moet rijden. Een derde kiest bewust voor alcoholvrijbier omdat men het lekker vindt.

Nationale trots
Hoewel de Nederlandse bierdrinker graag varieert in zijn bierkeuze, blijken zij honkvast te zijn als het op de herkomst van het bier aankomt. Het merendeel van de bierdrinkers drinkt namelijk het liefst bier van Nederlandse makelij (42%), en op enige afstand volgen Belgische (26%) en Duitse bieren (8%). Toch kiest een kwart regelmatig voor bier dat zij nog niet kennen. Vrouwen zijn dit vaker gaan doen en zijn in dit opzicht dus avontuurlijker geworden.

Onze bierkennis
Nederlands bier krijgt dus de voorkeur boven bijvoorbeeld Belgische en Duitse bieren, maar hoeveel weten bierdrinkers van dit belangrijke Nederlandse exportmiddel? Er is ruimte voor verbetering. Zo kan ruim 40 procent van de respondenten de basisingrediënten van bier niet correct benoemen en ook schatten zij het aantal bierbrouwerijen in Nederland op een gemiddelde van 97 stuks. In werkelijkheid zijn het er 422.

- Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van tien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Brouwerij De Leckere B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V., Texelse Bierbrouwerij. Deze brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland.

- Het twaalfde Nationaal Bieronderzoek, de nationale monitor naar de perceptie van bier onder bierdrinkers in Nederland, is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel onder 1.018 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken. Wij noemen dit in het persbericht 'de bierdrinker'.

- Voor meer informatie over het persbericht en de inhoud van het rapport kunt u terecht bij de Nederlandse Brouwers: Floor van Aerde op 06-41942434 en fvanaerde@dranken.org. Bekijk ook de website www.nederlandsebrouwers.nl.

Nederlandse Brouwers

plaats:
Den-Haag
website:
www.nederlandsebrouwers.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234