Onbegeleide kinderen voelen zich 'criminelen achter prikkeldraad'

Meer dan honderd onbegeleide kinderen op de vlucht worden vastgehouden in Griekse detentiecentra of in politiecomplexen, omdat er te weinig opvangplekken zijn. Kinderen op Lesbos voelen zich 'behandeld als criminelen', zegt CEO Helle Thorning-Schmidt van Save the Children International.

Thorning-Schmidt bezocht deze week kampen in de buurt van Athene en op Lesbos. Volgens Thorning-Schmidt zouden Europese leiders hun beleid veranderen, als ze zouden horen wat de kinderen te vertellen hebben. "De kinderen die ik heb ontmoet hebben niemand die op ze past, ze weten niet wat hun juridische status is. Het enige dat ze weten, is dat ze elke nacht achter een gesloten deur slapen en het kamp niet uit mogen. 'Waarom worden we als criminelen behandeld als we niks fout hebben gedaan?', vroegen ze."

Thorning-Schmidt benadrukt dat de Griekse autoriteiten doen wat ze kunnen. Maar wat op Lesbos gebeurt is gewoon 'niet goed genoeg'. "Europa hoort geen jonge mensen, kinderen nog, achter prikkeldraad te zetten. Europa kan beter dan dit."
Het aantal vluchtelingen en migranten in Griekenland is gedaald sinds de overeenkomst tussen Europa en Turkije. Veel vluchtende kinderen in Griekenland wachten echter af in onzekerheid. De overeenkomst leidt ertoe dat veel mensen op de vlucht andere en gevaarlijker routes kiezen. Daardoor lopen kinderen een groter risico op ongelukken, misbruik en uitbuiting.

Sommige kinderen leven al maanden in detentiecentra onder mensonwaardige omstandigheden, vaak met beperkte toegang tot basisvoorzieningen. In de zomer kan de temperatuur stijgen tot 45 graden. Veel kinderen wonen in tenten en kunnen niet ontsnappen aan de hitte. Ze zijn gespannen en hebben psychische problemen, zowel door wat ze meemaakten tijdens hun vlucht als door hun situatie in Europa. De juridische mogelijkheden schieten tekort en ze hebben maar beperkt toegang tot onderwijs. Kinderen moeten soms maanden wachten op hereniging met familie elders in Europa. Thorning-Schmidt. "Deze kinderen worden maanden opgesloten in overvolle kampen, zonder informatie over hun rechten. Het is een verraad van de waarden waar Europa voor zegt te staan."

In Griekenland zijn bijna 57.000 vluchtelingen en migranten gestrand. Save the Children zorgt voor de bescherming van kinderen in kampen en detentiecentra, en heeft Kindvriendelijke Plekken ingericht. Daar hebben kinderen toegang tot activiteiten en basishulp zoals psychosociale zorg. Verder zijn er speciale programma's voor jonge moeders en baby's. Ook verzorgt Save the Children hygiëne-kits voor baby's en heeft het speciale teams die kwetsbare kinderen opsporen en ondersteunen. Door de aanwezigheid in de centra kan Save the Children kinderen bescherming bieden.

Voor meer informatie, foto/videobeelden of interviewaanvragen:
Rik Goverde, 06 2865 4998 of rik.goverde@savethechildren.nl

Save The Children Nederland