Hoeveel zijn de EURO 2016 spitsen waard?

Voetbalspitsen wisselen vaak voor grote bedragen van team in de voetbalwereld. Ze worden door fans geadoreerd en hebben massa's volgers op social media. Maar zijn deze spelers de hoge transferbedragen waard? Coosto zocht dit uit aan de hand van hun online PR-waarde.

Met de EURO 2016 finale van afgelopen zondag is een einde gekomen aan een toernooi waarin tijdens 51 wedstrijden 108 goals gescoord zijn. Dit aantal daalde van gemiddeld 2,45 goals per wedstrijd tijdens het EK in 2012 naar gemiddeld 2,12 goals per wedstrijd. Portugal pakte voor het eerst in de historie de eindzege op het toernooi. Portugals grootste ster en captain Cristiano Ronaldo viel in de eerste helft van de finale uit door een blessure.

PR-waarde van Euro 2016 spitsen
Coosto analyseerde alle publieke online berichtgeving over 10 bekende spitsen die de kwartfinales van EURO 2016 haalden tijdens het Europees Kampioenschap van 2016. Om PR-waarde te berekenen, koppelt Coosto een geldwaarde aan elk bericht. Deze geldwaarde geeft aan wat het zou hebben gekost om hetzelfde bereik te kopen aan advertenties. De som van al deze berichten geeft de PR-waarde van een campagne, merk of in dit geval een speler aan.

Dit is de PR-waarde van de spitsen tijdens EURO 2016:

Gareth Bale behaalde dit EK de hoogste PR-waarde. De Welshman behaalde een PR-waarde van ruim 27,5 miljoen euro over de periode van het EK. Bale wordt gevold door Antoine Griezmann (Euro19,5 miljoen) en Portugese ster Cristiano Ronaldo (Euro19,4 miljoen).

Belangrijkste bronnen
Het grootste aandeel in PR-waarde voor de grootste drie spitsen wordt geleverd door nieuwssites. De meest waardevolle berichten zijn echter afkomstig van Facebookpagina's. Voor Gareth Bale was ruim 17,1 miljoen euro van de PR-waarde afkomstig uit nieuwssites en ruim 3,2 miljoen euro uit Facebookberichten.

De PR-waarde per speler verschilt van hun marktwaarde, omdat de PR-waarde berekend is over de periode van één maand tijdens het EK en de marktwaardes gebaseerd zijn op vele andere variabelen, waaronder de lengte waarvoor een speler onder contract staat.

* Marktwaarde afkomstig van CIES Football Observatory

De PR-waarde van elk van de spitsen geeft een indicatie van wat een dergelijk bereik voor de werkgever, sponsor en speler zelf oplevert. Deze geldwaarde is bijvoorbeeld voor de verkopende en aankopende club belangrijke informatie in het bepalen van de transferprijs van een speler.

Download hier de complete EURO2016 infographic

Over Coosto
Met de social media software van Coosto kunnen organisaties analyseren, reageren en publiceren op sociale media. De social media berichten op de grootste wereldwijde social media netwerken, reviewsites, nieuwssites, blogs, fora en offline media zijn real-time in Coosto beschikbaar. Coosto indexeert data uit 150 talen en uit 200 landen. Organisaties gebruiken Coosto onder andere voor reputatie-monitoring, online klantenservice en het optimaliseren van (social media) campagnes.

Over PR-waarde in Coosto
De automatische PR-waarde-generator toont je hoeveel het zou hebben gekost om alle berichten die over jouw merk verschijnen in te kopen aan advertenties om eenzelfde bereik te behalen. Deze waarde berekenen we zowel voor sociale netwerken als voor nieuwssites, fora en blogs. In de formule voor blogs, nieuwssites en fora worden o.a. het aantal paginaweergaven, unieke bezoekers, de plaats in het artikel en de interactie afgezet tegen de bijbehorende advertentietarieven. Voor sociale netwerken worden o.a. interactie, bereik en invloed afgezet tegen de advertentietarieven van het platform.

Onze PR-waarde is tot stand gekomen met dank aan PR-experts in de bureauwereld en het bedrijfsleven. Een team van data-scientists heeft op basis van hun input de formule ontwikkeld. Verder heeft een speciaal team het afgelopen jaar constant uitgevers benaderd om wereldwijd de juiste informatie te vergaren van honderdduizenden websites. Deze specifieke informatie maakt onze PR-waarde uniek. De PR-waarde generator is gratis voor alle gebruikers.

Artikel op Nu.nl meeste geld waard voor bedrijven [persbericht]

Coosto lanceert PR-waarde! Hoe werkt dat? [blog]