Mediators zijn blij met indiening van Wetsontwerp van Van der Steur

Minister Ard van der Steur diende gisteren zijn Wetsontwerp in tot bevordering van mediation.

Mediation: moet je doen? In 2015 zijn er 1,7 miljoen zaken die bij de rechtbanken belanden, terwijl het vaak om niet juridische problemen gaat. Geschonden vertrouwen, miscommunicatie, verschillende verwachtingen. In die zaken is het sneller, effectiever en ook nog eens vaak goedkoper om een mediator in te schakelen. Dat vind minister van der Steur ook, blijkt uit de indiening van zijn wetsvoorstel gisteren.

De Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv), de grootste beroepsvereniging van mediators in Nederland, verwelkomt de indiening van het Wetsontwerp. Voorzitter Frederique van Zomeren: "Wij zien dit Wetsontwerp als waardevolle stap in het op de kaart zetten van mediation. Ik wil wel benadrukken dat mensen voor de afhandeling van hun geschillen al jaren terecht kunnen bij professionele mediators. Het is echter van groot belang dat het publiek nog meer bekend wordt met deze nuttige en vaak noodzakelijke vorm van geschilbeslechting." De NMv behartigt de belangen van ruim 2.400 professionele mediators in Nederland.

De NMv is samen met andere beroepsverenigingen verenigd in de Mediatorsfederatie Nederland (MfN). De MfN ontving gisteren het Wetsontwerp van het Ministerie van VenJ ter consultatie en zal begin september een officiële reactie geven. De MfN bereidt haar reactie de komende maand voorbereid door op haar beurt de bij haar ingeschreven registermediators te consulteren. Overigens heeft de branche zichzelf al goed georganiseerd door oprichting van de MfN. Deze organisatie ziet juist nu al toe op de kwaliteit van bij haar ingeschreven registermediators, die moeten voldoen aan opleidingseisen, peer reviews en onderworpen zijn aan tuchtrecht.

Meer weten over mediation en conflictbeheersing in Nederland? Neem contact op met de Nederlandse Mediatorsvereniging, info@mediatorsvereniging.nl 010 201 2350

Enthousiaste toelichting Minister Ard van der Steur:

Meer informatie is verkrijgbaar bij de Nederlandse Mediatorsvereniging, directeur Astrid Scholl, info@mediatorsvereniging.nl 010 201 2350

Mediatorsfederatie Nederland

Rotterdam