Bonita en Zalando best gewaardeerde fashionretailers

Winnaars GfK Fashion Award 2016

Uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de waardering van fashionretailers zijn dit jaar twee winnaars naar boven gekomen. Zalando heeft de GfK Fashion Award gewonnen in de categorie consumenten 15-49 jaar. Bonita kreeg de GfK Fashion Award uitgereikt voor de categorie consumenten van 50 jaar en ouder.
Zalando behaalde van alle onderzochte retailers de beste score binnen de leeftijdsgroep 15-49 jaar. Deze fashionretailer scoorde vooral goed op de aspecten 'aanwezigheid van de laatste mode' en 'uitgebreide collectie'.

Bonita haalde binnen de leeftijdsgroep 50 jaar en ouder de beste score. Deze winkelketen wordt door haar klanten vooral goed beoordeeld op de aspecten 'kwaliteit' en 'personeel'.

Dit blijkt uit een GfK onderzoek waarbij 7.800 consumenten 35 winkelketens en webshops hebben beoordeeld die bovenmode verkopen. Daarbij is gekeken naar het belang van 15 aspecten bij het kopen van kleding, onder te verdelen in 5 groepen:

1. Prijs: prijs en acties/aanbiedingen
2. Assortiment: collectie, stijl, fashionability, pasvorm en maten
3. Bereikbaarheid: de mate van bereikbaarheid van de winkel
4. Kwaliteit: kwaliteit van de kleding en duurzaamheid
5. Winkel: personeel, presentatie en sfeer in de winkel

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten relatief veel belang hechten aan prijs en aanbiedingen bij de keuze van een winkel. Vooral jonge consumenten letten meer dan gemiddeld op prijs en assortiment van kledingwinkels en -webshops. Oudere consumenten hechten juist meer waarde aan winkelaspecten als deskundig en vriendelijk personeel, bereikbaarheid van de winkel en de kwaliteit van de kleding.
De best gewaardeerde retailers scoren echter vooral goed op winkel- en collectie aspecten.

Zowel bij Zalando als Bonita werd verheugd gereageerd. Ken Fontijn, Country Manager Benelux bij Zalando: "We zijn dankbaar en trots dat we deze prijs hebben gewonnen. Vooral omdat we dit zien als het resultaat van onze voortdurende inspanning om de best mogelijke service te bieden aan onze klanten. We streven ernaar onze klanten te inspireren, hen een zeer uitgebreide modecollectie te bieden en de best mogelijke shopping ervaring te geven".

Vita Caramazza, Senior Manager Retail Nederland: "Wij zijn bijzonder trots dat wij de GfK Fashion Award in ontvangst mogen nemen en vooral dat wij zo goed gewaardeerd worden vanwege onze gemotiveerde medewerksters. Ook de kwaliteit van onze kleding heeft een positieve bijdrage geleverd aan deze mooie beoordeling".

Geplaatst in:

Over het onderzoek
In het onderzoek 'Consumer evaluation of upperwear retailers - summer 2016' van GfK zijn 35 fashionretailers beoordeeld door ruim 7.800 respondenten. Retailers uit verschillende segmenten (warenhuizen, filiaalbedrijven, discounters en online retailers) zijn daarin beoordeeld op in totaal 15 aspecten, onderverdeeld naar de hiervoor genoemde categorieën.
Voor het eerst is in dit onderzoek een onderscheid gemaakt tussen de twee leeftijdsgroepen 15-49 en 50 jaar en ouder. Veel retailers richten zich op de totale doelgroep, maar we zien ook steeds meer verschillen in het koopgedrag van oudere en jongere consumenten.

Meer informatie over dit onderzoek is te verkrijgen bij Lianne van der Wijst, Industry consultant Fashion & Lifestyle van GfK. Lianne.van.der.wijst@gfk.nl. tel. 06 53910856.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

GfK

Dongen