Sportieve ‘boot’-schap tijdens EuroPide 2016 (Amsterdam Gay Pride)

Om het taboe dat vaak nog heerst in de (top)sport te doorbreken, hebben stichting Amsterdam Gay Pride en LHBTI-sportkoepel 'Pride&Sports Amsterdam' dit jaar de handen ineen geslagen. Tijdens EuroPride 2016 is er daarom extra veel aandacht voor de integratie van LHBTI's in de sport. Belangrijk omdat LHBTI's nog steeds vaak te maken hebben met een taboe dat heerst in de (top)sport. Er is speciaal een meerdaags sportprogramma gemaakt in samenwerking met de Amsterdamse sportverenigingen. Tijdens de Botenparade vaart ook een 'sportboot' mee.

"De tijd dat we voor onze rechten moesten demonstreren in politiek Den Haag is voorbij", zegt directeur Lucien Spee van de Amsterdam Gay Pride. "Het gaat nu vooral om sociale acceptatie in de sportwereld en het bedrijfsleven. Daarom hebben we dit jaar veel aandacht voor dit onderwerp in de (top)sport."

Amsterdam telt meerdere LHBTI-sportverenigingen, van volleybal tot roeien en van zwemmen tot voetbal. Diverse verenigingen, maar allen met dezelfde boodschap: sociale acceptatie van LHBTI's in de sport! Zo is het idee ontstaan voor een LHBTI-sportkoepel, om gezamenlijk met een gezicht naar buiten te treden onder de naam 'Pride&Sports Amsterdam'. Bij de totstandkoming van de sportkoepel zijn naast sportverenigingen, ook ondersteunende organisaties zoals de John Blankenstein Foundation en Guts betrokken geweest. "Ik zie het taboe op LHBTI's niet als sprint wat op korte termijn kan worden opgelost. Maar meer als een diesel op langer termijn qua doelen", legt initiatiefnemer Mirjam Preusterink en oud-topsportster uit. "Wij willen eerst iets goed opzetten in Amsterdam voor de sport en LHBTI's. Hierbij willen wij het verschil maken door een bijdrage te leveren aan een veiliger sportklimaat. Bovendien een betere verbinding leggen tussen allerlei facetten en sportorganisaties in Amsterdam en Nederland."

Sportprogramma EuroPride 2016

Zaterdag 23 juli

Roze Zaterdag en opening EuroPride: Gezamenlijke sportdag met 16 LHBTI-verenigingen in het Vondelpark. Er worden talloze clinics gegeven en sportactiviteiten gehouden. Iedereen is welkom, fit of niet.

Zondag 24 juli

Pride Atletiek: Atletiek toernooi in het Olympisch Stadion van 14:00 tot 18:00 uur. Verder een roeitoer door de Amsterdamse grachten van 14:00 tot 16:00 uur. Deelname via www.roecentrumberlagebrug.nl.

Dinsdag 2 augustus
Dykes on Bikes. Van 10:00 tot 17:30 uur wordt er voor alle vrouwen een fietstocht gehouden van 150 kilometer. Deelname via: noormoussault@gmail.com.

Donderdag 4 augustus

Openlucht bioscoop Nieuwmarkt. Sportfilm: 'Out to Win'. De eerste documentaire over het leven en de carrières van professionele gay atleten uit de hele wereld. De film start 21:30 en duurt tot 23:30 uur. In het Caland Sport Centrum is overdag van 09:00 tot 19:00 uur het EuroHandbal Kampioenschap Amsterdam aan de gang.

Vrijdag 5 augustus

Sporttoernooi bij diverse LHTBI-sportverenigingen, o.a. basketbal, waterpolo, squash, tennis, handbal, zwemmen, triatlon, hardlopen en hockey. Meer informatie op www.pride.amsterdam.

Zaterdag 6 augustus (Botenparade)

Vier LHBTI-sportvereringen Tijgertje, Netzo, Smashing Pink en DGLA slaan de handen ineen en varen onder de nieuwe naam van de sportkoepel Pride&Sports.amsterdam met een gezamenlijke sportboot. Op de boot wordt het olympisch vuur aangestoken, een verwijzing naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro en diversiteit in de sport staat centraal.

Achtergrond
Dit jaar organiseert de Amsterdam Gay Pride de EuroPride. Elk jaar wordt in een Europese stad de EuroPride gehouden. Sinds 1991 wijst de EPOA, het Verbond van Europese (Gay-)Pride Organisatoren, steeds een stad aan die dat jaar de EuroPride mag organiseren. In totaal zal het festival dit jaar maar liefst 15 dagen gaan duren met ruim 200 activiteiten, bijeenkomsten, congressen en debatten. Thema van de aankomende EuroPride is: 'Join our freedom, feel free to join us!'. Het festival start op zaterdag 23 juli en duurt tot en met zondag 7 augustus 2016. Meer info over EuroPride: www.pride.amsterdam of volg en like ons op Facebook en Twitter.

Voor meer informatie Danny de Vries - Pers & Communicatie Amsterdam Gay Pride. T: 06-52 322 755 of 020- 205 11 80. M: dannydevries@amsterdamgaypride.org

Stichting Amsterdam Gay Pride (AGP)