Diefstal personenauto's gedaald met 7%

In de eerste zes maanden van 2016 zijn 4776 personenauto's gestolen. In dezelfde periode in 2015 waren dat er 5180. Een daling van ruim zeven procent. Zet deze trend zich door, dan kan het totale aantal personenauto diefstallen in 2016 zelfs voor het eerst onder de 10.000 voertuigen uit komen.

Combinatie van factoren
De daling lijkt te worden veroorzaakt door een combinatie van factoren. Fabrikanten beveiligen jonge auto's (0 - 3 jaar) steeds beter tegen diefstal. Met een daling van 32% in deze categorie is dat duidelijk zichtbaar. Daarnaast wisselen landen steeds meer gegevens uit waardoor het voor de autodief lastiger wordt om gestolen voertuigen te her-registreren.

Strippen
Criminelen zoeken hun toevlucht tot het "strippen" van gestolen auto's, waarbij zij de onderdelen verkopen. Ze richten zich daarbij meer op de iets "oudere" auto's (4-7 jr.). Daarom richten de samenwerkende partijen binnen AVc zich in toenemende mate op de aanpak van handel in gestolen onderdelen.
Niet alleen de diefstal van personenauto's daalt. Ook het aantal gestolen vrachtwagens (-27 %), motoren (-15 %), aanhangwagens & opleggers (-21%) en bromfietsen ( -7 %) laat een dalende trend zien. Helaas laat het aantal gestolen lichte bedrijfswagens na een eerdere daling in 2015 weer een lichte stijging zien (+4%).

Diefstalbeveiliging
AVc en zijn partners raden autobezitters aan om zich te laten informeren over het diefstalrisico van hun auto. En op basis daarvan eventueel de installatie van aanvullende diefstalbeveiliging te overwegen.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Titus Visser (directeur AVc).
Telefoonnummer: 088 554 32 01

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit(AVc)
AVc is een publiek-private samenwerking tussen Politie, RDW, OM, ministerie van Justitie, Verbond van verzekeraars, Transport en Logistiek Nederland, BOVAG, Auto Recycling Nederland, ANWB en de RAI vereniging. Alle partijen hebben een gezamenlijk doel: de bestrijding van de voertuigcriminaliteit door middel van een gezamenlijke aanpak en samenwerking.

Stichting AVc

Hoevelaken