Stijging supermarktomzet eerste half jaar 2016

Online boodschappen doen groeit gestaag

De supermarktomzet is het eerste half jaar met 2,5% gestegen van Euro 16,84 miljard (1e half jaar 2015) naar Euro 17,26 miljard (1e half jaar 2016). Per kassabon werd er 1,2% meer afgerekend dan in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Ook de omzet van de kassabon steeg naar Euro 22,57 (Euro 22,31 in 2015). De eerste helft van dit jaar is de supermarkt 1,3 % meer bezocht in vergelijking met de eerste helft van 2015. De maand juni van 2016 laat als enige maand een beperkte omzetgroei van 0,5% zien.

Aandeel online boodschappen groeit gestaag
In de afgelopen twee jaar heeft 15,9% van de huishoudens wel eens via het online kanaal van een supermarkt gekocht. Bijna de helft van deze huishoudens heeft meer dan één keer online gekocht en deze groep zorgt voor 80% van de online omzet. 'Huishoudens met kinderen en hoog inkomen' en 'jongeren' besteden bovengemiddeld aan online boodschappen. Bijna de helft (49%) van de supermarkt omzet online komt van deze doelgroepen. Bij de fysieke winkel komt ruim een derde (37%) van de omzet bij 'huishoudens met kinderen en hoog inkomen' en ' jongeren' vandaan. Ouderen besteden relatief minder online.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Voor meer informatie:
Joop Holla