STRIJD! in het Nationaal Onderwijsmuseum

Vanaf zaterdag 9 juli is de tentoonstelling 'STRIJD! - heldhaftig verleden op schoolplaten' te zien in het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Ruim 100 schoolplaten uit binnen- en buitenland zijn voor het eerst bijeen gebracht. Ze tonen hoe volken en landen hebben gevochten voor hun identiteit en nationaal bewustzijn. Niet alleen heroïsche overwinningen, maar ook de strijd om het geloof, de arbeidersemancipatie en de strijd om de koloniën komen terug in de tentoonstelling.

Bloeddorstige Noorman
Voor het eerst zijn prachtige, kleurrijke en artistieke schoolplaten uit Nederland, Denemarken en Duitsland in een internationaal, chronologisch en vergelijkend overzicht geplaatst. Daaruit blijkt dat de platen óók iets zeggen over de manier waarop men aan het eind van de 19e en in de eerste helft van de vorige eeuw tegen de geschiedenis aankeek. De bloeddorstige Noorman die in 834 voor de poorten van Dorestad stond, werd in Scandinavië juist als patriottistische held en bevrijder gezien.

Feestelijke openingsdag: zaterdag 9 juli
Voor jong en oud zijn er zaterdag 9 juli tal van speciale activiteiten rond het thema STRIJD! te beleven. Van zwaardvechtdemonstraties tot Vikingen die hun vakmanschap tonen met hout- en lederbewerking, sieraden en wol. Loop mee met een gratis rondleiding of kom mede proeven. In museumcafé 'De Holland' staat (natuurlijk) een Patatje 'STRIJD!' op de menukaart! Op zaterdag 9 juli ontvangen bezoekers 50% korting op de reguliere entree.

Lezing over STRIJD! heldhaftig verleden op schoolplaten
In de lezing STRIJD! op woensdag 13 juli 2016 neemt dr. Jacques Dane, hoofd collectie en onderzoek, u mee in de levendige verhalen op de geschiedenisplaten bij de tentoonstelling STRIJD! Aanvang 20.00 - 22.00 uur uiterlijk einde, inloop 19.30 uur inclusief een kopje koffie of thee. Meer info en aanmelden zie www.onderwijsmuseum.nl.

Tentoonstelling 'STRIJD! - heldhaftig verleden op schoolplaten'
Te zien vanaf zaterdag 9 juli

Nationaal Onderwijsmuseum
Burgemeester de Raadtsingel 97
3311 JG Dordrecht
ma t/m za van 09.00 tot 17.00 uur
zon- en feestdagen van 11.00 tot 17.00 uur
Meer informatie www.onderwijsmuseum.nl

Geplaatst in:

Voor meer informatie en persfoto's neem contact op met Annemieke van Hees, marketingcommunicatie, Nationaal Onderwijsmuseum via a.vanhees@onderwijsmuseum.nl of bel 078- 632 68 34.

Nationaal Onderwijsmuseum

Dordrecht