Nederland in de keuken: hekel aan afwassen, gek op snelle hap

Groot Europees onderzoek over wat en hoe we eten
Nederland in de keuken: hekel aan afwassen, gek op snelle hap

Dat Duitsers blij worden van zuurkool met worst en Italianen graag pasta eten, weten de meesten van ons wel. Maar dat Engelsen het meest experimenteren in de keuken en Fransen het langst over een maaltijd doen, is minder bekend. Het zijn opvallende resultaten uit een onderzoek onder 12.000 consumenten uit 6 Europese landen, waaronder meer dan 2000 Nederlanders.

Het onderzoek vond dit voorjaar plaats in opdracht van Knorr, dat vooral wilde weten hoeveel waarde Europeanen inmiddels hechten aan duurzaam verbouwd voedsel. Knorr heeft enkele jaren geleden wereldwijd besloten dat in 2020 álle groenten, kruiden en specerijen in z'n producten duurzaam moeten worden geproduceerd. Van de grond waarin alles groeit tot en met het eindproduct.

Argwanend over 'duurzaam'
Zo'n 65% van alle ondervraagden denkt nu dat duurzaam verbouwde groenten, kruiden en specerijen lekkerder smaken en bijna iedereen (98%) vindt net als Knorr dat we onze landbouwgrond zorgvuldig en met het oog op toekomstige generaties moeten gebruiken.

Maar hoe we tegen al die duurzaamheidslabels op gerechten aankijken, verschilt sterk per land. Zo zijn de Nederlanders daarin erg argwanend: slechts 16% gelooft dat voedsel met de aanduiding 'duurzaam' ook echt duurzaam geproduceerd is. Ook de Duitsers (17%) zijn sceptisch. Met een percentage van 36% zijn Spanjaarden op dat gebied een stuk positiever.

Wij kiezen de gemakkelijke weg
Uit het onderzoek kwamen ook opvallende feiten over de eetgewoonten van de Europeanen naar boven. Nederlanders kiezen bijvoorbeeld bij het koken het vaakst voor de gemakkelijke weg, vooral als men geen tijd wil verliezen voor andere activiteiten. Maar liefst 23% warmt dan wat op of kookt met - deels - voorbereide gerechten. Een schril contrast met de Polen en de Spanjaarden: daarvan kiest slechts 5% voor de makkelijke weg. De snelste eters van Europa zijn de Britten: 76% doet nooit meer dan 30 minuten over de avondmaaltijd, inclusief koken. En wie straks op vakantie gaat naar Spanje of Frankrijk, zal merken dat men daar aanzienlijk langer geniet van de warme maaltijd. Fransen en Spanjaarden trekken dagelijks ruim 30 minuten uit voor het klaarmaken van het diner en brengen aansluitend ook nog eens minstens 30 minuten door aan tafel.

Polen gek op samen koken
Ook het aantal mensen van het gezin dat dagelijks in de keuken staat, verschilt sterk per land. Zo vindt 57% van de Polen het heel gewoon dat meerdere leden van het gezin met de bereiding van het eten aan de slag zijn, terwijl in Spanje en Engeland in zo'n 80% van de gevallen de vrouw of heer des huizes 's avonds alleen staat te kokerellen.

Vraag je een Nederlander welke buitenlandse gerechten hij of zij graag kookt, dan staat de Italiaanse keuken bovenaan, verrassend gevolgd door gerechten uit het midden oosten. Wij Nederlanders koken best snel - 30 minuten gemiddeld per maaltijd - en we eten minstens drie keer per week een gerecht op basis van verse ingrediënten. Van alle onderzochte landen tenslotte, hebben wij de grootste hekel aan afruimen en afwassen: liefst 19% van de ondervraagde Nederlanders ziet daar iedere keer enorm tegenop.

Geplaatst in:

Voor meer informatie, beeldmateriaal en interview aanvragen
Corien Niezing
06 5341 5346
corien@newinfluence.nl

Over het Knorr Onderzoek
In samenwerking met Knorr, heeft onderzoeksbureau IPSOS via een online survey 12.000 respondenten uit Nederland, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Duitsland en Polen ondervraagd (met meer dan 1,000 respondenten per land). Het onderzoek vond plaats in januari 2016 en is representatief qua leeftijd en geslacht van de online populatie in elk land.

Over Knorr
Knorr is Unilevers grootste merk, met een jaarlijkse verkoopwaarde van meer dan 4 miljard euro en het 8ste meest gekozen Fast Moving Consumer Goods merk ter wereld (volgens Kantar World Panel). Knorr producten worden in meer dan 87 landen verkocht en meer dan 320 miljoen mensen genieten er dagelijks van. De passie voor smaak gaat terug naar begin van Knorr in 1838. Van de iconische Wereldgerechten tot de heerlijke bouillons, Knorr is altijd op zoek naar de beste smaken van de wereld met ingrediënten van de hoogste kwaliteit.

Voor Knorr werken meer dan 300 toegewijde chefs met hoge culinaire kennis, die meer dan 48 nationaliteiten vertegenwoordigen. Dat maakt Knorr de grootste werkgever van professionele chefs wereldwijd. De missie van Knorr is om smaak het beste tot z'n recht te laten komen in alledaags eten, van veld tot vork. Knorr gelooft erin dat als ingrediënten duurzaam geteeld worden, het eten beter smaakt. Daarom werken we hard om in 2020 al onze Knorr landbouw ingrediënten duurzaam te verbouwen volgens het Knorr Partnership voor Duurzame Landbouw.Lees er alles over op www.knorr.nl

KNORR

plaats:
Rotterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234