Oxfam Novib: overheid en politiek moeten belastingontwijking aanpakken

Oxfam Novib Persuitnodiging donderdag 12.00, 7 juli 2016, Den Haag

Oxfam Novib roept overheid en politiek op belastingontwijking aan te pakken.

Ludieke actie Oxfam Novib op het Plein Den Haag.

Den Haag, 7 juli. Ontwikkelingslanden lopen door belastingontwijking naar schatting jaarlijks 100 miljard euro aan belastinginkomsten mis. Esmé Berkhout, belastingexpert Oxfam Novib: 'De Nederlandse overheid faciliteert op grote schaal belastingontwijking. Dit berooft de Nederlandse schatkist én ontwikkelingslanden van miljarden euro's aan inkomsten. Dit moet stoppen'. Aanstaande donderdag, op de dag van de traditionele Parlementaire Barbecue voor politici, overhandigt Oxfam Novib-ambassadeur Dolf Jansen onder het motto Leuker kunnen we het niet maken, wel eerlijker, deze oproep aan verschillende politici, van o.m. CDA, PvdA, D66 en SP. De stunt is onderdeel van de internationale Oxfam belastingcampagne die inmiddels wereldwijd door meer dan 280.000 mensen, waaronder tienduizenden Nederlanders, gesteund wordt.

De voortdurende internationale belastingwedloop tussen landen - waarin landen elkaar excessief beconcurreren met belastingvoordelen voor internationale bedrijven - vormt een grote bedreiging voor de strijd tegen extreme ongelijkheid en armoedebestrijding. Nederland speelt hierin een belangrijke rol. Daarom roept Oxfam Novib minister Dijsselbloem en staatssecretaris Wiebes op om een einde te maken aan het huidige oneerlijke Nederlandse belastingsysteem.

Belastingparadijs of niet, van alle EU-landen biedt Nederland internationale bedrijven het ruimste aanbod aan mogelijkheden om belasting te ontwijken. Nederland scoort het hoogst van alle EU-lidstaten, namelijk op 17 van de 33 indicatoren die de Europese Commissie hanteert voor agressieve belastingplanning. Alleen België en Cyprus komen in de buurt van ons land, zij scoren respectievelijk op 16 en 15 van deze indicatoren, zo stelde Oxfam Novib vorige maand vast in haar nieuwe rapport over belastingontwijking en de rol van Nederland. Nederland loopt door belastingontwijking naar schatting 5,5 miljard euro mis doordat Nederlandse bedrijven zelf jaarlijks 1,5 miljard euro aan belasting ontwijken en 4 miljard euro door mee te doen aan wereldwijde fiscale concurrentie.

Wat: Oxfam Novib stunt en oproep tegen belastingontwijking door Dolf Jansen
Waar: Het Plein, voor de ingang van de Tweede Kamer, Den Haag.
Wie: Oxfam Novib ambassadeur Dolf Jansen, Oxfam Novib belastingexpert Esmé Berkhout en Oxfam Novib directeur campagnes Tom van der Lee en de financiële woordvoerders van verschillende politieke partijen.
Tijdstip: Vanaf 12.00, om 13.00 overhandiging oproep door Dolf Jansen aan Tweede Kamerleden, donderdag 7 juli
Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683.

Wat: Oxfam Novib stunt en oproep tegen belastingontwijking door Dolf Jansen
Waar: Het Plein, voor de ingang van de Tweede Kamer, Den Haag.
Contact: Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 06-51573683.

Oxfam Novib