Noord-Koreaanse dwangarbeid in de EU

Noord-Koreaanse dwangarbeid ook in de EU volgens Leids onderzoek
Leiden - Het LeidenAsiaCentre brengt op 6 juli a.s. een onderzoeksrapport uit waarin is aangetoond dat Noord-Koreaanse dwangarbeid ook binnen de Europese Unie plaatsvindt. Het Noord-Koreaanse regime stuurt niet alleen dwangarbeiders naar landen in Azië en het Midden-Oosten, maar ook naar Europa. Deze Noord-Koreanen verdienen vreemde valuta voor een regime dat zonder deze uitbuiting niet in stand kan blijven. Tijdens een conferentie die op 6 juli plaatsvindt wordt het rapport overhandigd aan Jang Jin-Sung, een prominente dissident uit Noord-Korea en voormalig gasthoogleraar aan de Universiteit Leiden.

Een multidisciplinair team van wetenschappers, juristen en mensenrechtenactivisten toont in een onderzoeksrapport aan dat er ingenieuze constructies worden gebruikt om Noord-Koreaanse arbeiders te werk te stellen in de EU. Bedrijven huren Noord-Koreanen in die via doorleenconstructies worden ingezet op scheepswerven, bouwterreinen en in de tuinbouw. Ogenschijnlijk zijn de constructies legitiem opgezet met werkvisa, beroepscertificaten en loonstroken. In de praktijk echter, zijn de werkomstandigheden gevaarlijk, worden er lange dagen gemaakt, leven de Noord-Koreanen in benauwde omstandigheden en ontvangen zij weinig tot geen geld om te leven.

Met het project 'Slaves to the System', brengen de onderzoekers de export van Noord-Koreaanse dwangarbeid in kaart en stelt deze praktijk ter discussie. In landen als China, Thailand, Qatar en mogelijk zo'n 40 andere landen worden Noord-Koreanen al jaren aan het werk gezet als bouwvakkers, lassers, mijnwerkers en in de bosbouw. Nu blijkt dat deze werkwijze ook is toegepast in Europa. Zo werken Noord-Koreaanse lassers in Poolse scheepswerven aan vaartuigen uit Noorwegen en Denemarken.

Naast Professor Remco Breuker van de Universiteit Leiden, de leider van het onderzoek, zullen ook de andere onderzoekers aanwezig zijn voor beantwoording van vragen. De bijeenkomst wordt ingeleid door een keynote speech van Prof. Dr Leo Lucassen, Universiteit Leiden en IISS. Het rapport wordt overhandigd tijdens de conferentie aan Jang Jin-Sung. De conferentie vindt plaats in het Academiegebouw van de Universiteit Leiden op 6 juli vanaf 14:00 tot 17:00 uur.

Het rapport zal voor journalisten onder embargo eerder beschikbaar worden gesteld op verzoek. Voor meer informatie neem contact op met info@leidenasiacentre.nl.

Aanmelden voor de conferentie kan via: http://bit.ly/1PfK1Fk.

Leiden Asia Centre

Leiden