Eerste baal moet traditionele aftrap mosselseizoen worden

Eerste oogst echte Zeker Zeeuwse bodemcultuurmosselen geproefd bij Kaat Mossel

Met de overhandiging en proeverij van de eerste balen bodemcultuurmosselen met het Zeker Zeeuws certificaat bij restaurant Kaat Mossel in Rotterdam, is vandaag de aftrap gegeven voor het nieuwe mosselseizoen. Samen met erkende mosselleveranciers Schmidt Zeevis en Adri & Zoon wil de Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct van de feestelijke start een jaarlijkse traditie maken, vergelijkbaar met het eerste haringvaatje en de eerste Oosterscheldekreeft.

Deze mosselen mogen als enige het door de stichting uitgegeven certificaat Zeker Zeeuws(r) Streekproduct dragen. Dat keurmerk garandeert dat het gaat om mosselen die op duurzame en maatschappelijk verantwoorde wijze in Zeeuwse wateren worden gekweekt. Zeeuwse bodemcultuurmosselen gelden als de Grand Cru onder de mosselen. De Zeker Zeeuws mosselen groeien vlakbij de grens met de Noordzee, aan het begin van de Oosterschelde voor het eiland Neeltje Jans.
Dat is ver verwijderd van de gebieden waar de NVWA vorige week de giftige stof tetrodotoxine (TTX) heeft aangetroffen. Het Mosselbureau in Yerseke komt woensdag 29 juni met een update.

De aftrap van het mosselseizoen werd dinsdag 28 juni gevierd met de feestelijke overhandiging van de eerste baal aan visrestaurant Kaat Mossel in Rotterdam. Met de powerboat Dolphin-RIB werden de eerste tien balen mosselen naar de Admiraliteitskade in Rotterdam gebracht. Daar werden ze door directeur Marcel van Breda van Schmidt overhandigd aan chef-kok Ron Hirt van Kaat Mossel. Hij en zijn koks brachten de balen op hun schouder naar de keuken om ze te bereiden. Nadat ze gekookt waren gingen de mosselen op schalen rond voor een eerste proeverij. Daarna werden de gasten uitgenodigd binnen te genieten van de mosselen, samen met een Zeeuwse streekwijn en brood gebakken met Oosterschelde water.

In Nederland worden bodem- en hangcultuur mosselen gekweekt. De hangcultuur mosselen hangen aan touwen hoger in het water, waar meer voedsel aanwezig is. Daardoor groeien ze sneller en worden ze doorgaans een maand eerder geoogst. Dit jaar werden de hang cultuurmosselen met het Zeker Zeeuws keurmerk op 1 juni boven water gehaald. De populaire bodemcultuurmosselen kwamen pas eind juni beschikbaar. Het keurmerk Zeker Zeeuws is mede geïnitieerd door de provincie Zeeland om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar echte streekproducten

Sommige handelaren bieden mosselen als Zeeuwse aan, hoewel ze geïmporteerd zijn uit Duitsland, Denemarken of bijvoorbeeld Ierland. Het gaat dan duidelijk niet om een echt streekproduct. Niet alleen zijn mosselen uit het buitenland moeilijker traceerbaar en zorgt import voor meer CO2-uitstoot, ook kan door het importeren van organismen die meeliften met de mosselen schade toegebracht worden aan het lokale ecosysteem in de Oosterschelde.

Mede daarom proberen Schmidt Zeevis en Adri & Zoon zoveel mogelijk mosselen te leveren met het Zeker Zeeuws keurmerk. Omdat Schmidt Zeevis huisleverancier is van Kaat Mossel, mocht het de eerste baal overhandigen.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tom Rietveld, e-mail: tomrietveld@me.com, Mob: 06-23842385.

T. Rietveld Participatie B.V.

GOES-COLIJNSPLAAT-ROTTERDAM