PwC:Butterfly Housing, FOODLOGICA en 100weeks winnen Social impact Lab

Amsterdam, 28 juni 2016 - Butterfly Housing, FOODLOGICA en 100weeks zijn de winnaars van Social Impact Lab 2016, een challenge voor start-ups met een maatschappelijke doel. Er hadden zich 75 startende social enterprises ingeschreven. De drie start-ups krijgen een intensief begeleidingstraject, mogen gebruikmaken van kantoorfaciliteiten van PwC en komen in aanmerking voor financiering tot 50.000 euro.

Om het sociaal ondernemerschap in ons land te versterken, helpt PwC start-ups met een maatschappelijk doel met het maken van de volgende stap en het vergroten van hun maatschappelijke impact. Ad van Gils, lid Raad van Bestuur van PwC en juryvoorzitter: 'Wij zetten ons in voor sociale ondernemingen omdat wij ervan overtuigd zijn dat die de toekomst zijn, en omdat zij bij hun ontwikkeling nog wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De winnaars van deze challenge hebben met elkaar gemeen dat ze een slim concept hebben ontwikkeld dat wezenlijk bijdraagt aan het oplossen van belangrijke problemen. Ze appelleren daarmee rechtstreeks aan onze eigen purpose. We kunnen veel van hen leren en kijken uit naar de samenwerking.'

Butterfly Housing bouwt in Afrika samen met lokale ondernemers woningen voor de groep lage tot middeninkomens. Het ontwikkelde een duurzame woning die vanwege het slimme concept sneller dan de traditioneel gebouwde woningen kunnen worden gebouwd.

FOODLOGICA brengt met haar logistieke dienst 'Last mile logistics' lokaal voedsel bij de klant in de binnenstad op een schone manier, zonder vervuiling en zonder file.

100weeks ontwikkelt een nieuw model voor fondsenwerving en internationale armoedebestrijding. Deze 'AirBnB van de hulp' biedt donateurs de mogelijkheid direct geld te geven aan vrouwen (en vluchtelingen) die in extreme armoede leven.

PwC steunt sociaal ondernemers door financiële, strategische en fiscale kennis te delen. Zo kunnen medewerkers vanuit persoonlijke betrokkenheid werkuren besteden aan zogenaamde pro bono-projecten voor sociale ondernemingen. Ook organiseert PwC masterclasses voor social enterprises en doet het bijvoorbeeld onderzoek naar financieringsmogelijkheden. PwC is daarnaast een van de founding partners van Social Enterprise NL, een platform dat social enterprises verenigt en hun belangen behartigt. Verder is PwC launching partner van Ashoka Nederland. Ashoka helpt sociaal innovators: organisaties die een volledig nieuwe en schaalbare innovatie hebben.

Noot voor de redactie

1. Op https://www.youtube.com/watch?v=4Lq_r8FIqIs en https://www.pwc.nl/socialimpactlab vindt u meer informatie. U kunt ook contact opnemen met Koen Jonker, persvoorlichter PwC, tel. 088-7924982 of koen.jonker@nl.pwc.com.

2. Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma’s in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.400 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC