NU'91 blij met doorbraak in conflict uitbetaling ORT tijdens verlof

Antonie van Leeuwenhoek Nederlands kanker instituut betaalt alle medewerkers

Het Antonie van Leeuwenhoek (AVL) heeft besloten aan de medewerkers die nu in dienst zijn en ORT ontvangen, een nabetaling van vakantie ORT te doen over de periode 2010 - 2014; in de huidige cao ziekenhuizen is vastgelegd dat medewerkers vanaf 2015 recht hebben op ORT tijdens verlof.

In de rechtszaken die NU'91 namens haar leden heeft aangespannen tegen diverse werkgevers in de zorg met een claim tot uitbetaling ORT over verlof met terugwerkende kracht van 5 jaar, zijn er inmiddels twee uitspraken gedaan. Beide in het voordeel van het NU'91 lid. Daarnaast is één claim door een werkgever betaald om een rechtszaak te voorkomen. In afwachting van de uitspraken van de lopende procedures is er bovengenoemde doorbraak in dit conflict.

Het AVL hoopte dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) samen met NU'91 en de vakbonden een collectieve oplossingen zou afspreken. Zodat er voor alle betrokken medewerkers in de Nederlandse ziekenhuizen eenzelfde regeling zou komen. De NVZ was daartoe echter niet bereid en wacht de komende rechtszaken die NU'91 namens haar leden aan gaat spannen af. Het AVL heeft besloten daar niet op te wachten.

Hoewel een gelijkluidende regeling voor alle betrokken medewerkers veruit de voorkeur heeft, hoopt NU'91 dat de nabetaling van vakantie ORT door het AVL aan alle betrokken medewerkers, een voorbeeld is voor alle andere ziekenhuizen in Nederland. 'De houding van het AVL getuigt van goed werkgeverschap'; aldus Michel van Erp NU'91'.

Voor meer informatie of een reactie kunt u contact opnemen met Karin Weerts, NU'91.
Telefoon: 06 51402879. E-mail: k.weerts@nu91.nl

NU'91