Kinderen Instagrammen op EU-top over digitaal erfgoed

Tijdens de Conferentie Digitalisering Cultureel Erfgoed op 29 juni as. nemen kinderen tussen de 10 en 12 jaar voor één dag het officiële Instagram account van het Nederlandse EUvoorzitterschap @EU2016NL over. Zij kunnen zo tijdens het voorzitterschap als journalisten een kijkje in de keuken van de EU nemen en verslag doen van de conferentie. Tijdens deze conferentie staan de kansen en uitdagingen om digitale erfgoedcollecties te creëren en hoe die collecties een breder publiek kunnen bereiken centraal.

De kinderen zullen onder begeleiding van Free Press Unlimited en een leerkracht als reporters niet alleen een blik achter de schermen krijgen van deze bijeenkomsten, maar ook de gelegenheid hebben om kritische vragen te stellen aan deelnemers, waaronder aanwezige bewindspersonen.

Aanmeldingen
Kinderen konden zich aanmelden door via @EU2016NL met #mijnEU antwoord te geven op de vraag ''Hoe ziet jouw EU eruit''? of een mail met hun video/foto te sturen naar instagram@freepressunlimited.org. Uit alle Instagram inzendingen selecteerde Free Press Unlimited één school waarvan vier winnaars mee mogen doen.

Conferentie Digitalisering Cultureel Erfgoed
Nadat minister Bussemaker haar bijdrage op Wikipedia heeft gepubliceerd, spreekt ze experts toe op een conferentie over digitaal erfgoed 'Ready to reach out'. Deze conferentie wordt georganiseerd ter gelegenheid van het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie. Centraal staan de kansen en uitdagingen bij het creëren van digitale erfgoedcollecties, en hoe die collecties zo een breed mogelijk publiek kunnen dienen.
'Ready to reach out' is de laatste conferentie van het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie. Met deze conferentie worden de deuren van het Europagebouw gesloten.

Voor vragen over het programma en de inhoud van de Conferentie Digitalisering Cultureel Erfgoed kunt u contact opnemen met de woordvoerder van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Weterschap, Charlotte Fijnaut: c.c.e.fijnaut@minocw.nl, tel: +31 6 52367489
Voor vragen over de Instagram Takeover kunt u contact opnemen met persvoolichter Wim Brouwer van Free Press Unlimited, tel: 06-23538716.

Wie: Free Press Unlimited en het Nederlandse EU-Voorzitterschap
Wat: Kinderen doen verslag van EU Conferentie via het Instagram account @EU2016NL
Waar: Europagebouw, Kattenburgerstraat 7, Amsterdam
Wanneer: 29 juni 2016

Over Free Press Unlimited
Iedereen heeft betrouwbaar nieuws nodig. Je hebt het nodig om te weten wat er speelt in de buurt en in de wereld. Om gevaar te ontwijken, vooroordelen te ontkrachten, op te komen voor jezelf en kansen te grijpen. Objectieve informatie kan je wereld openen, zeker als je in een instabiel of arm land leeft.
Free Press Unlimited wil bereiken dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot die
informatie die zij nodig hebben om te overleven en zich te ontwikkelen.
Free Press Unlimited vindt het belangrijk dat kinderen op de hoogte zijn van de wereld om hen heen en goed worden geïnformeerd. Free Press Unlimited initieert en ondersteunt wereldwijd verschillende jeugdjournaals, middels het netwerk WADADA News for Kids.

Stichting Free Press Unlimited