Randstad kleurlozer dan noordelijke provincies

Het ontbreekt de Randstad aan kleur in de bebouwde woonomgeving. Althans, volgens de bewoners. De helft van de inwoners in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag vindt de woonomgeving kleurloos. De inwoners van het Noorden zijn opvallend positiever gestemd, daarvan is 70 procent van de inwoners tevreden over de kleurrijkheid van hun woonplaats. Dit blijkt uit onderzoek van verfproducent Flexa naar de kleurrijkheid van Nederland onder meer dan 1.000 Nederlanders.

Kleur bepaalt humeur
Kleur bepaalt onze stemming. Onze woonomgeving kan daarom een belangrijke bijdrage leveren aan hoe wij ons voelen. Tweederde van de Nederlanders wordt vrolijk van gekleurde gebouwen en 41 procent krijgt er positieve energie van. Maar het omgekeerde is ook waar. Mensen vinden kleurloze gebouwen niet alleen saai, maar een deel wordt er zelfs ongelukkig (34%) of verdrietig (28%) van.

"Gemeentehuizen, maar ook winkelcentra en andere openbare instellingen hebben vaak een sociale functie waar mensen veel en soms ook graag komen. Daarom is het ook zo belangrijk om mensen hier een positief gevoel bij te geven. Je staat versteld hoe groot de impact van kleur kan zijn op de manier waarop we ruimtes ervaren en beleven. Een kleine ingreep kan al een grote verandering teweeg brengen. Wij geloven dat Nederland, en dus ook de woonomgeving, veel kleurrijker kan dan het nu is. Uit ons onderzoek blijkt dat veel Nederlanders het hier mee eens zijn", zegt Stephanie Kraneveld, AkzoNobel Global Colour Training & Knowledge Manager.

Stations
Gevraagd naar waar mensen graag de kwast te hand willen nemen, scoren in de Randstad stations hoog (43%). Dit ligt een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde (25%). Om meer kleur aan te brengen in de woonomgeving zouden de gemeenten hier wellicht mee kunnen beginnen. In de Randstad worden de Amsterdam Arena en Euromast veelvuldig genoemd.

Over Flexa
Flexa maakt onderdeel uit van AkzoNobel, de wereldwijde marktleider op het gebied van coatings. Flexa staat voor kleur en innovatieve producten. Zij vindt het belangrijk consumenten te helpen bij de kleur- en productkeuze. Initiatieven als kleuradvies, de Flexa Visualizer app, de Flexa Kleurtester, een breed scala aan kleurmateriaal en de Flexa Kleurstalenservice via internet zijn hier het bewijs van. Verder onderstreept Flexa het belang van kleur en hoe gemakkelijk en snel kleur is aan te brengen met verf. In campagnes onder de vlag van Let's Colour brengt zij kleur in de Nederlandse samenleving. Volg Flexa op Facebook.com/FlexaNL, Twitter.com/FlexaNL, of Pinterest.com/FlexaNL - www.flexa.nl

Over AkzoNobel
AkzoNobel is een internationaal vooraanstaande verf- en coatings onderneming en een belangrijke producent van specialistische chemicaliën. Vanuit een eeuwenlange expertise voorzien wij industrie en consumenten wereldwijd van innovatieve producten en duurzame technologieën om te voldoen aan de groeiende behoeften van onze snel veranderende planeet. Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam en we hebben circa 45.000 medewerkers verspreid over 80 landen. Tot onze merken behoren bekende namen als Dulux, Sikkens, International, Interpon en Eka. We hebben een permanente leiderschapspositie op het gebied van duurzaamheid van waaruit we ons inzetten voor een hogere kwaliteit van leven en betere leefbaarheid in steden.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie)
Voor meer informatie en persvragen kun je contact opnemen met Christian van der Veen - Christian@hetprbureau.nl / 020 6702232

Flexa

plaats:
Amsterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234