Gemeentehuizen meest kleurloze gebouwen in woonomgeving

Nederlandse gebouwen kunnen wel wat kleur gebruiken. Tenminste, als het aan de inwoners van ons kikkerlandje ligt. Ruim een derde van de Nederlanders vindt de bebouwing in de eigen woonomgeving niet kleurrijk genoeg. Gemeentehuizen hebben het slechtste kleurimago. Op de voet gevolgd door winkelcentra en stations. Dit blijkt uit onderzoek van verfproducent Flexa naar de kleurrijkheid van Nederland onder meer dan 1.000 Nederlanders.

Kleur bepaalt humeur
Kleur bepaalt onze stemming. Onze woonomgeving kan daarom een belangrijke bijdrage leveren aan hoe wij ons voelen. Tweederde van de Nederlanders wordt vrolijk van gekleurde gebouwen en
41 procent krijgt er positieve energie van. Maar het omgekeerde is ook waar. Mensen vinden kleurloze gebouwen niet alleen saai, maar een deel wordt er zelfs ongelukkig (34%) of verdrietig (28%) van.

"Gemeentehuizen, maar ook winkelcentra en andere openbare instellingen hebben vaak een sociale functie waar mensen veel en soms ook graag komen. Daarom is het ook zo belangrijk om mensen hier een positief gevoel bij te geven. Je staat versteld hoe groot de impact van kleur kan zijn op de manier waarop we ruimtes ervaren en beleven. Een kleine ingreep kan al een grote verandering teweeg brengen. Wij geloven dat Nederland, en dus ook de woonomgeving, veel kleurrijker kan dan het nu is. Uit ons onderzoek blijkt dat veel Nederlanders het hier mee eens zijn", zegt Stephanie Kraneveld, AkzoNobel Global Colour Training & Knowledge Manager.

Randstad kleurlozer dan het Noorden
Regionaal is er een groot verschil hoe mensen de kleur in hun omgeving waarderen. In de noordelijke provincies van Nederland is 70 procent van de inwoners tevreden over de kleurrijkheid van hun woonplaats. In de Randstad (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) wordt dit slechts door de helft zo ervaren. Gevraagd naar waar mensen graag de kwast eens aan het werk willen zetten, worden in de Randstad stations het vaakst genoemd (43%). Een aanzienlijk hogere score dan de rest van het land, waar stations slechts door 1 op de 4 kleurloos wordt bevonden.

Over Flexa
Flexa maakt onderdeel uit van AkzoNobel, de wereldwijde marktleider op het gebied van coatings. Flexa staat voor kleur en innovatieve producten. Zij vindt het belangrijk consumenten te helpen bij de kleur- en productkeuze. Initiatieven als kleuradvies, de Flexa Visualizer app, de Flexa Kleurtester, een breed scala aan kleurmateriaal en de Flexa Kleurstalenservice via internet zijn hier het bewijs van. Verder onderstreept Flexa het belang van kleur en hoe gemakkelijk en snel kleur is aan te brengen met verf. In campagnes onder de vlag van Let's Colour brengt zij kleur in de Nederlandse samenleving. Volg Flexa op Facebook.com/FlexaNL, Twitter.com/FlexaNL, of Pinterest.com/FlexaNL - www.flexa.nl

Over AkzoNobel
AkzoNobel is een internationaal vooraanstaande verf- en coatings onderneming en een belangrijke producent van specialistische chemicaliën. Vanuit een eeuwenlange expertise voorzien wij industrie en consumenten wereldwijd van innovatieve producten en duurzame technologieën om te voldoen aan de groeiende behoeften van onze snel veranderende planeet. Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam en we hebben circa 45.000 medewerkers verspreid over 80 landen. Tot onze merken behoren bekende namen als Dulux, Sikkens, International, Interpon en Eka. We hebben een permanente leiderschapspositie op het gebied van duurzaamheid van waaruit we ons inzetten voor een hogere kwaliteit van leven en betere leefbaarheid in steden.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie)
Voor meer informatie en persvragen kun je contact opnemen met Christian van der Veen - Christian@hetprbureau.nl / 020 6702232

Flexa

plaats:
Amsterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234