Ameland nog duurzamer met zonnepark

Donderdag 23 juni is de feestelijke opening van het zonnepark Ameland. Met de ingebruikname van het grootste zonnepark van Nederland is voor de inwoners van Ameland opnieuw een belangrijke mijlpaal op weg naar een CO2-neutrale energievoorziening bereikt. Eerder werden met steun van GasTerra 45 brandstofcellen op het eiland geïnstalleerd, die als achtervang dienen als de zon niet schijnt.

Een samenwerkingsverband tussen de Gemeente Ameland, de Amelander Energie Coöperatie en Eneco heeft ervoor gezorgd dat Ameland met 23.000 zonnepanelen in bijna heel zijn elektriciteitsbehoefte kan voorzien. Het 10 hectare grote park bij het vliegveld van Ballum heeft een vermogen van zes MW en kan aldus jaarlijks evenveel elektriciteit leveren als de Amelander huishoudens gebruiken.

Het zonnepark maakt deel uit van het project Duurzaam Ameland. Door het combineren van verschillende slimme toepassingen ontstaat hier een energiesysteem dat als voorbeeld en open laboratorium dient voor energietransitie op grotere schaal.

Duurzaam Ameland loopt al sinds 2007. Enkele voorbeelden van succesvolle eerdere experimenten zijn:

• Duurzame verlichting & vogelvriendelijke licht: de duurzame verlichting op het eiland bespaart energie en het vogelvriendelijke groen/blauwe licht oefent minder aantrekkingskracht uit op (trek)vogels.
  • Waterstof in aardgas: een test met het bijmengen van waterstof in aardgas als opslag voor duurzame energie. Conclusie: bijmengen tot 20% is geen enkel probleem.
  • Warmtekrachtkoppeling voor lokale productie van elektriciteit.
  • Warmtepompen die efficiënt energie opwekken door gebruik van de buitenlucht.
  • Gastankstation: een van de eerste projecten van Duurzaam Ameland was de realisatie van een gastankstation voor het busvervoer

U kunt ook zelf een kijkje gaan nemen op het zonnepark; op zaterdag 25 juni tussen 10:00 en 12:00 uur is iedereen van harte welkom en zijn deskundigen aanwezig om uitleg te geven.

Meer informatie over het zonnepark is te vinden op de website: www.zonneparkameland.nl en op www.duurzaamameland.nl

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Afdeling Communicatie en Public Affairs:
T. 050-364 8826
E. communicatie@gasterra.nl

Over GasTerra
GasTerra is een internationale handelsonderneming die aardgas koopt en verkoopt en aan aardgas gerelateerde diensten aanbiedt. De onderneming kan bogen op meer dan 50 jaar ervaring en beschikt over een sterke inkooppositie. GasTerra bedient een belangrijk deel van de Nederlandse en Europese aardgasmarkt. De onderneming opereert klantgericht en bevordert doelmatige inzet van aardgas en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen op het gebied van gas en energie. Het bedrijf onderkent het belang van de transitie naar een duurzame energievoorziening en initieert projecten in dat kader.

GasTerra

Ameland