Jumbo winnaar GfK Zomerrapport 2016

Jumbo wint het GfK Zomerrapport. Het GfK Zomer/Kerstrapport vindt twee keer per jaar plaats en geeft een ranking aan op basis van waardering en prestatie onder de 18 grootste supermarkten.

Op basis van de combinatie van prestatie formule, de groei in klanten en klantentrouw, en de waardering van de vaste klanten, behaalt Jumbo de hoogste score. Mede door de overname van de C1000 winkels is de score van Jumbo op prestatie nog steeds sterk (106,2). Ten opzichte van het vorige GfK Kerstrapport is deze score wel licht gedaald.
De waardering van de vaste Jumbo klanten voor het winkelproces is het rapportcijfer een 7,58.

De belangrijkste uitdager voor Jumbo is Nettorama, die met een gedeelde eerste plaats (met Emté) op waardering (rapportcijfer 7,84) en de vierde plek in prestatie een uitstekend Zomerrapport laat zien.

De derde plek op het podium wordt ingenomen door Hoogvliet, dat met superstip klimt vanaf de twaalfde plaats. Dit komt vooral door de veel hogere score voor prestatie (van 98,9 naar 100,7), maar ook het rapportcijfer voor waardering laat een lichte stijging zien naar een 7,77.
De nivellering in de branche zet zich in de zomer van 2016 verder voort. De verschillen in de waarderingen voor de verschillende ketens worden steeds kleiner. Zo is het verschil tussen nummer 1 en de laatste op de ranglijst kleiner geworden: van 0,71 punt (GfK Zomerrapport 2015) naar iets meer dan 0,50 punt (GfK Zomerrapport 2016). Vomar neemt de onderste plaats in vanwege een lichte daling, waardoor Aldi een plaats omhoog schuift in de ranking waardering.

De volledige uitslag van het GfK Zomerrapport, de details per formule en de verdere resultaten van het onderzoek staan in Foodmagazine die vrijdag 24 juni a.s. verschijnt.

Geplaatst in:

Onderzoek verantwoording GfK Zomerrapport 2016:
Type onderzoek: CAWI (Computer-assisted web interviewing)
Veldwerkperiode: week 15 t/m 18 (2016)
Steekproef: main shoppers uit GfK Online Panel
Steekproef: bruto: 6277, netto: 4901, respons: 78%
Per 18 supermarktformules representatief naar verhouding primair / secundair, leeftijd huisvrouw en met / zonder kind, district (5-deling).

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.
Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl
Voor meer informatie:
Joop Holla