Mannen geven partner onvoldoende voor elektrisch klussen

Merendeel mannen roemt eigen kluscapaciteiten

De helft van de mannen vindt hun partner ongeschikt om te klussen met elektrisch gereedschap. Zij geven hun partner hiervoor gemiddeld het rapportcijfer 5. Vrouwen zijn veel milder: slechts een kwart vindt hun partner ongeschikt en zij geven de partner gemiddeld een 7. Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Wecycle, de stichting die de inzameling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste) organiseert.

Mannen zijn ook veel positiever over hun eigen capaciteiten met elektrisch gereedschap dan vrouwen. 55 procent van de mannen geeft zichzelf een 7 of hoger, terwijl 27 procent van de vrouwen zichzelf dit toedicht. Bijna de helft van de vrouwen vindt zichzelf een slechte tot zeer slechte klusser: zij geven zichzelf een 4 of nog lager. Bij de mannen doet slechts 17 procent dit.

Klussen = recyclen
Voor veel Nederlanders breekt het klusseizoen weer aan. Wecycle wil mensen stimuleren om bij een bezoek aan de winkel ook het oude elektrische gereedschap en lampen in te leveren. Daarom start vandaag een inlevercampagne bij bouwmarkten, tuincentra en doe-het-zelfzaken. Bij deze winkels kunnen klanten e-waste altijd gratis inleveren bij de Wecycle-inleverbakken of de servicebalie.

Inleveraars van oud elektrisch (tuin)gereedschap, kapotte energiezuinige lampen of andere elektrische apparaten, maken kans om het aankoopbedrag van een nieuw apparaat of lamp terug te winnen. Hiervoor moeten zij met hun smartphone inchecken bij de Wecycle-inleverbak. Via GPS wordt herkend of de persoon daadwerkelijk op de inleverlocatie is. De campagne loopt tot en met 31 juli. Meer informatie: wecycle.nl/inleveren.

Recycling belangrijk
Ingeleverde elektrische gereedschappen laat Wecycle voor meer dan 80 procent recyclen. TL-buizen en spaarlampen zelfs voor 90 procent. Door recycling blijven grondstoffen behouden en komen schadelijke stoffen niet in het milieu terecht.

Over het onderzoek
TNS NIPO ondervroeg in een representatief onderzoek 1.000 mensen van 18 jaar en ouder (evenveel mannen als vrouwen) uit hun online panel.

Over Wecycle
Wecycle is de stichting die sinds 1999 de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste) organiseert. Wecycle garandeert optimale recycling van alle e-waste. De stichting onderhoudt een landelijk dekkend inzamelnetwerk door samen te werken met gemeenten, winkels, kringloopbedrijven, installateurs en kinderboerderijen. Wecycle werkt in opdracht van 1.500 producenten en importeurs. Meer informatie: wecycle.nl.

Voor nadere informatie over Wecycle kunt u contact opnemen met Ted van Hintum via telefoon 06 54 25 39 83 of via ted.vanhintum@wecycle.nl.

Wecycle

Zoetermeer