L'Oréal gaat een stap verder bij het winnen van duurzame palmolie

L'Oréal introduceerde haar eerste 'Palm Oil Progress' rapport waarin zij de nieuwste resultaten en toegepaste innovaties benadrukt voor het winnen van 100% duurzame palmolie en de daaraan afgeleide derivaten.

L'Oréal gebruikt minder dan 400 ton palmolie per jaar, maar koopt grote hoeveelheden palmolie derivaten in, de kwantiteit hiervan is gelijk aan 60.000 ton palmolie. De palmolie consumptie van L'Oréal blijft laag en vertegenwoordigt 0,1% van de palmolie productie wereldwijd. Desalniettemin wil de L'Oréal Groep tot de kring van meest verantwoordelijke bedrijven worden gerekend door een voorbeeld te stellen op het gebied duurzame palmolie winning.

100% van L'Oréal's palm producten worden sinds 2012 gecertificeerd via de RSPO. De uitdaging voor een bedrijf als L'Oréal is de traceerbaarheid van de distributieketen van palmolie derivaten transparant te houden en hoe er verbeteringen binnen dit systeem kunnen worden toegepast. L'Oréal ambieert een drievoudige innovatie aanpak.

1. De traceerbaarheid van derivaten volledig transparant maken
Om zich te verzekeren van ontbossings-vrije duurzame palmolie, gaat L'Oréal nog een stap verder dan de RSPO certificering. Vanaf 2014 past L'Oréal binnen de oleochemie branche een unieke aanpak toe door de volledige distributieketen in kaart te brengen en om zo de derivaten tot hun oorsprong te kunnen traceren. In 2015 heeft L'Oréal 80% van haar derivaten kunnen traceren naar raffinaderijen en 50% naar fabriekswerken.

"Deze bemoedigende eerste resultaten tonen aan dat het traceren van de herkomst van derivaten realiseerbaar is" aldus Alexandra Palt, Directeur Duurzaamheid L'Oréal. "Eind 2016 zal L'Oréal een traceerbaarheid van 100% hebben bereikt, een belangrijke eerste stap voor betrokken leveranciers op de weg naar gelijkluidendheid voor nul procent ontbossing."

2. Het steunen van kleine onafhankelijke ondernemers
L'Oréal zet zich met toewijding in om kleine onafhankelijke ondernemers te steunen die te maken krijgen met de uitdagingen van ontbossing en moeilijke leefomstandigheden. Door een 'multi-stakeholder partnerschap', helpt L'Oréal kleine onafhankelijke ondernemers in contact te komen met de markt van ontbossings-vrije palmolie en steunen zij duurzame landbouw praktijken.

3. Verandering in de palmolie sector door de verandering van het aankoopbeleid
L'Oréal heeft de "Duurzame Palm Index" gecreëerd. Deze nieuwe evaluatie criteria voor het winnen van palmolie derivaten zijn gebaseerd op kennis, verplichtingen en resultaten ten opzichte van de distributieketen waarbij duurzame praktijken gepaard gaan met het beleid tegen ontbossing.

"Eind 2016 zal L'Oréal deze nieuwe "Duurzame Palm Index" publiceren zodat deze toegankelijk wordt voor alle bedrijven, ondernemingen en partners van de palmolie sector. Het doel is de inzet van alle betrokken partijen te ondersteunen om samen de verplichting aan te gaan om duurzame palmolie te realiseren en ontbossing volledig tegen te gaan" verklaart Alexandra Palt.

Download hier het L'Oréal's 2015 Palm Oil Progress Report: http://bit.ly/1PiG6aU
Voor meer informatie over de initiatieven van L'Oréal op het gebied van de traceerbaarheid van palmolie derivaten kunt u deze video bekijken:
www.sharingbeautywithall.com/en/innovating/achieving-zero-deforestation/loreal-takes-palm-oil-sustainable-sourcing-one-step-beyond
www.loreal.com

Volg @LOrealCommitted, het Twitter account over duurzaamheid binnen L'Oréal
Alexandra Palt is beschikbaar voor het geven van interviews. Een Q&A sessie op Twitter zal plaatsvinden op 23 juni waarbij vragen kunnen worden gesteld onder de hashtag #AskAlexandra. De antwoorden zullen worden vrijgegeven op het @LOrealCommitted Twitter account op 23 juni om 12.00 uur (UTC).

Over L'Oréal
L'Oréal maakt zich al 105 jaar sterk voor schoonheid. Met haar unieke internationale portfolio van meer dan 32 diverse en elkaar aanvullende merken, genereerde de Groep 25.26 miljard euro aan omzet in 2015 met 82.900 werknemers wereldwijd. L'Oréal, s 'werelds leidend beauty bedrijf, is vertegenwoordigd in alle distributie netwerken: massamarkten, warenhuizen, drogisterijen, apotheken, haarsalons, reisbenodigdheden, branded retail en e-commerce.

Onderzoek, innovatie en een toegewijd onderzoeksteam bestaand uit 3,870 mensen behoren tot de kern van L'Oréal's strategie om tegemoet te komen aan alle beauty aspiraties wereldwijd. L'Oréal's toewijding aan duurzaamheid voor 2020 "Sharing Beauty With All "omvat de ambitieuze normen en waarden op het gebied van duurzame ontwikkeling binnen alle takken van de Groep. www.loreal.com

Perscontact:

Coco Chloë Aarts