Mosselseizoen geopend met eerste baal Zeker Zeeuws

Eerste oogst echte Zeeuwse bodemcultuurmosselen bij Kaat Mossel

Goes/Colijnsplaat/ Rotterdam, 20 juni 2016 - De Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct viert de nieuwe oogst van de echte Zeeuwse bodemcultuurmosselen - de Grand Cru onder de mosselen - dinsdag 28 juni met de feestelijke overhandiging van de eerste baal aan visrestaurant Kaat Mossel in Rotterdam.

Deze mosselen mogen als enige het door de stichting uitgegeven certificaat Zeker Zeeuws(r) Streekproduct dragen. Met de officiële overhandiging wil de stichting samen met erkende mosselleveranciers Schmidt Zeevis en Adri & Zoon een jaarlijks evenement creëren, zoals dat ook met het eerste haringvaatje en de eerste Oosterscheldekreeft gebeurt.
Het Zeker Zeeuws keurmerk garandeert dat het gaat om mosselen die op duurzame en maatschappelijk verantwoorde wijze in Zeeuwse wateren worden gekweekt. Het keurmerk is mede geïnitieerd door de provincie Zeeland om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar echte streekproducten.

In Nederland worden bodem- en hangcultuur mosselen gekweekt. De hangcultuur mosselen hangen aan touwen hoger in het water, waar meer voedsel aanwezig is. Daardoor groeien ze sneller en worden ze doorgaans een maand eerder geoogst. Dit jaar werden de hang cultuurmosselen met het Zeker Zeeuws keurmerk op 1 juni boven water gehaald. De populaire bodemcultuurmosselen komen pas eind juni beschikbaar. De Zeker Zeeuws mosselen groeien vlakbij de grens met de Noordzee, aan het begin van de Oosterschelde voor het eiland Neeltje Jans. Hier zijn de omstandigheden ideaal.

Sommige handelaren bieden mosselen als Zeeuwse aan, hoewel ze geïmporteerd zijn uit Duitsland, Denemarken of bijvoorbeeld Ierland. Het gaat dan duidelijk niet om een echt streekproduct. Niet alleen zijn mosselen uit het buitenland moeilijker traceerbaar en zorgt import voor meer CO2-uitstoot, ook kan door het importeren van organismen die meeliften met de mosselen schade toegebracht worden aan het lokale ecosysteem in de Oosterschelde.

Mede daarom proberen Schmidt Zeevis en Adri & Zoon zoveel mogelijk mosselen te leveren met het Zeker Zeeuws keurmerk. Als huisleverancier overhandigt Schmidt Zeevis 28 juni de eerste baal aan Kaat Mossel. Deze baal wordt per schip vanuit Zeeland naar de Rotterdamse Admiraalskade gebracht, waarna alle aanwezigen naar hartenlust van de nieuwe mosseloogst kunnen proeven.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tom Rietveld, e-mail: tomrietveld@me.com
Mob: 06-23842385.
Journalisten zijn dinsdag 28 juni om 12.00 uur van harte uitgenodigd bij de proeverij en de aankomst en overhandiging van de eerste baal Zeker Zeeuws bodemcultuurmosselen aan Brasserie Kaat Mossel, aan de Admiraliteitskade 85 3063 EG in Rotterdam. Reageer via bovenstaand emailadres, als u bij de perslunch aanwezig wilt zijn.

Stichting Zeker Zeeuws Streekproduct

Goes/Colijnsplaat/ Rotterdam